Nainen makaa sängyssä ja haukottelee
© Colourbox

Mitä unisina aamuina kannattaa tehdä heti ensimmäisenä

Onko sängystä nouseminen aina yhtä tuskallista? Kokeile vielä tätä!

tiistai 27. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Jos sängystä ylös nouseminen on joka aamu yhtä työn ja tuskan takana, voi apu löytyä eräästä pienestä niksistä, jota moni ei tule ajatelleeksi.

Tämä ainakin liikunnan harrastajille tuttu juttu ei ole yleensä ensimmäisenä mielessä, kun kello soi, mutta silloin se itseasiassa olisi tehokkaimmillaan herätyslääkkeenä. Sillä ei toki taiota illanvirkusta aamuihmistä, mutta kokeilla kannattaa.

Aamulla heti herätessä kannattaa nimittäin venytellä - ja nimenomaan heti, kun silmät on jollain lailla saatu auki, eikä enää puolen tunnin päästä.

Huijaa kehoa ja aivoja

Aamuvenyttelyssä kyse on suuresta huijauksesta: puijaat kehoa ja aivoja luulemaan, että olet reipas aamuihminen, kun jäljittelet asennollasi ja ryhdilläsi suurta ja itsevarmaa olemusta - eli venytät kroppaa pitkäksi ja suoraksi.

Kun teet suuren huijausvenyttelyn heti herätessäsi, viestit aivoille, että todellakin OLET vahva ja itsevarma - ja myös virkeä ja täysin hereillä.

Salaisuus piilee siis siinä, että esität vahvaa, tässä tapauksessa venyttämällä jäseniäsi, jolloin myös tunnet olosi vahvaksi. Sama toimii myös käänteisesti: jos pysyt tiukasti sikiöasennossa, saatat myös tuntea olosi väsyneeksi ja epävarmaksi.

Ehkä sinua kiinnostaa...