Unentarve - nainen makaa unettomana sängyssä

Makaatko usein unettomana sängyssä? Kerromme, kuinka paljon unta itse asiassa tarvitset.

Kuinka paljon pitäisi nukkua?

Pitäisikö kaikkien nukkua 8 tuntia yössä? Vai pärjääkö joku kuuden tunnin yöunilla? Entä lapset ja nuoret, miten suuri on heidän unentarpeensa? Selvittelimme eri ryhmien unentarvetta.

maanantai 25. syyskuuta 2017

Ihmisen unentarve on yksilöllinen ja vaihtelee 6 ja 9 tunnin välillä. Keskimäärin yöunet ovat 7,5 tunnin mittaiset. Yleensä unentarve myös vähenee iän myötä. Taulukosta näet, miten monta tuntia olisi keskimäärin hyvä nukkua joka yö. 

Unentarve ikäryhmittäin

 

Ikä

Unentarve

  Vastasyntyneet 18 tuntiin asti  
  1-12 kk 14-18 tuntia  
  1-3 vuotta 12-15 tuntia  
  3-5 vuotta 11-13 tuntia  
  5-12 vuotta 9-11 tuntia  
  Nuoret 9-10 tuntia  
  Aikuiset 7-8 tuntia  
  Vanhukset 6-7 tuntia  


Unentarvetaulukosta näet, miten paljon missäkin iässä olisi hyvä nukkua yhden yön aikana, jotta elimistö palautuu ja aivot puhdistuvat kunnolla ja jotta olo olisi aamulla virkeä ja levännyt. 

Unentarve kuitenkin vaihtelee yksilöllisesti, joten taulukon luvut ovat suuntaa-antavia. Eikä kannata hätääntyä, vaikka et nukkuisikaan yhtä paljon kuin taulukossa suositellaan.

Kuinka monta tuntia juuri sinun tulisi nukkua?

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että nukut riittävästi, jos et päivän aikana tai alkuillasta nukahtele tai tunne oloasi erityisen väsyneeksi. Jos taas näin tapahtuu, se on merkki siitä, että yöunet saisivat olla pidemmät.

Unentarve vaihtelee myös päivittäin sen mukaan, miten aktiivinen olet päivän mittaan ollut. Jos ohjelmassa on ollut rankkaa fyysistä treeniä tai jotain henkisesti kuormittavaa, uni maistuu taatusti illalla. Ja sairaana unentarve kasvaa lähes aina. 

Vaikka nukkuisit yössä vain 6 tuntia, mutta olosi on aamuisin levännyt, saat tarpeeksi unta. Ja toisin päin: jos nukut 8 tuntia yössä mutta olo on aamulla väsynyt, et joko nuku tarpeeksi tai et pääse yön aikana syvään uneen, joka virkistää. 

Väsymys voi olla myös oire muista sairauksista, joten mene lääkäriin, jos epäilet, että uniongelmat johtuvat sairaudesta.

Testaa oma unentarpeesi

Voit testata oman unentarpeesi sellaisena aikana, jolloin pystyt nukkumaan vähintään 5 yötä peräkkäin ilman pakollista aikaista aamuherätystä. Tee näin:

1. Vältä kaikkea, mitä saattaa häiritä untasi, esim. iltakahvi, alkoholi tai ulkoa kuuluva melu.

2. Käy nukkumaan normaaliin aikaan.

3. Nuku niin pitkään, että heräät omia aikojasi - eli älä laita herätyskelloa soimaan!

4. Merkitse muistiin, kuinka pitkään nukuit.

5. Toista sama noin viiden päivän ajan, tai siihen asti, että alat herätä joka aamu suunnilleen samaan aikaan. 

Tulos: Ensimmäisten 2-3 päivän ajan nukut todennäköisesti pidempään varsinkin, jos yöunet ovat jääneet viime aikoina vähiin. Sen jälkeen elimistö alkaa herättää itsensä aamuisin silloin, kun on saanut unta tarpeeksi. Unentarpeesi on siis se unimäärä, jonka nukut testijakson viimeisinä päivinä.

Huomaa, ettei testiä kannata tehdä silloin, kun kärsit stressistä, huolista tai muusta, joka estää sinua nukahtamasta tai herättää keskellä yötä.

Ehkä sinua kiinnostaa...