Nojatuolilla huopa ja kirja, pöydällä kuppi teetä

Päätä jokainen päivä ruuduttomaan hetkeen, jolloin aivot saavat laskeutua rauhassa levolle ja uni tulee nopeammin.  

© iStock

Iltarutiinit edistävät nukahtamista

Pyöritkö sinäkin sängyssä unettomana tuntikausia, kun uni ei vain tule? Apu on lähellä! Oikeanlaisilla iltarutiineilla ennen nukkumaanmenoa saat tuuditettua aivot unelle otolliseen tilaan.

tiistai 12. syyskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Moni meistä pyörii öisin unettomana sängyssä ja murehtii maailman menoa tai omia murheitaan. Levottomat ajatukset vaikuttavat väistämättä yöuneen. Jopa yhdeksän kymmenestä uniongelmasta liittyy stressiin tai akuuttiin kriisiin.

Jos päässä pyöriviä ajatuksia ei saa siivottua pois mielestä ennen nukkumaanmenoa, yöllä ei välttämättä pääse lainkaan syvän unen vaiheeseen, jolloin aamulla herää valmiiksi väsyneenä. Nukahtamisen ja syvän unen saavuttamisessa kannattaa ottaa avuksi samana toistuva iltarutiini, joka viestittää aivoille, että nyt on aika käydä nukkumaan ja rentoutua. 

Tee näin

Varmista, että sinulla on tietty iltarutiini, jota noudatat joka ilta tunti ennen nukkumaanmenoa alkaen. Tämä rutiini syrjäyttää aivoista muut kognitiivista aktiivisuutta vaativat ajatukset, jolloin murehtimiselle ei jää tilaa.  

Himmennä valoja ja tee jotain mukavaa, jotta iltarutiinista tulee miellyttävä osa arkea ja jotta sillä on rauhoittava vaikutus. Voit esimerkiksi tehdä käsitöitä, ratkoa sanaristikoita tai sudokuja, juoda kofeiinitonta teetä, käydä lämpimässä kylvyssä tai kuunnella rauhallista musiikkia. Tärkeintä on välttää elektronisten laitteiden näyttöjä, sillä niiden taustalla oleva sininen valo stimuloi hermojärjestelmää ja estää nukahtamista.

Jos tuntuu, että päässä pyörii liikaa asioita, voit yrittää saada ne ulos kirjoittamalla ne paperille. Näin irtaudut alitajuisesti mieltä vaivaavista ajatuksista ja nukut paremmin.

Lähde: Mikael Rasmussen, uniasiantuntija

Ehkä sinua kiinnostaa...