Nainen makaa vatsallaan sängyssä ja hymyilee
© iStock

Ei vaaraa vatsallaan nukkumisessa

Usein kuulee sanottavan, että vatsallaan nukkuminen on epäterveellistä. Mutta pitääkö se todella paikkansa?

sunnuntai 30. lokakuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Kuulutko sinäkin niihin, jotka nukkuvat mieluiten vatsallaan? Silloin olet varmasti kuullut, että vatsallaan nukkuminen on kaikkein huonoin nukkuma-asento. Mutta se ei välttämättä pidä paikkaansa.

Jos kärsit selkäongelmista tai -kivuista, sinun kannattaa valita jokin toinen nukkuma-asento.

Mutta jos olet terve ja tunnet olosi aamulla herätessä levänneeksi, mahallaan nukkumisessa ei ole mitään vikaa. Selkää ja selkärankaa voi tukea laittamalla tyynyn tai rullatun pyyhkeen lantion alle.

Näin varmistat, ettei selkä taivu liikaa tai ylikuormitu. Samalla vältät myös muut mahdolliset lempinukkuma-asentoosi liittyvät ongelmat.

Jos nukut kyljelläsi

Jos haluat kokeilla selkää vähemmän kuormittavaa nukkuma-asentoa, kokeile nukkua kyljelläsi. Selkä saa parhaimman levon, kun vedät jalkoja hieman kohti rintaa niin, että selkä ei ole täysin suorana. Voit myös laittaa tyynyn jalkojen väliin polvien kohdalle, sillä myös se auttaa estämään selän virheasennot eikä selkään tule toiselle puolelle liikaa painetta.

Jos nukut selälläsi

Myös selällään nukkuessa voi käyttää tyynyä tai pyyhettä selän tukemisessa oikeaan asentoon. Laita tyyny tai rullattu pyyhe polvien alle, niin selän luonnollinen notko säilyy.

Kauniita unia!

Ehkä sinua kiinnostaa...