Nainen sängyssä. Liian aikainen herätys.
© iStock

4 aamurutiinia, jotka estävät painonpudotuksen

Et ole kenties tajunnut, että jotkut aamurutiinit voivat estää tehokkaan painonpudotuksen. Katso, mitkä aamuihin liittyvät tavat eivät ainakaan edistä painonpudotusta.

torstai 2. maaliskuuta 2017

Ihmetteletkö sinäkin, miksi paino ei laske? Tai mistä ylimääräiset kilot oikein tulevat? Ehkä syy löytyy aamurutiineistasi.

Se, mitä teet ensimmäiseksi aamulla, määrittää koko loppupäivää. Jos siis otat muutamia hyviä ja terveellisiä tapoja osaksi aamurutiineitasi, täyttyvät myös päiväsi sinulle hyvää tekevistä asioista.

Nukut liikaa

Kaikki ovat varmasti kuulleet, että liian vähäinen unensaanti on vaarallista. Mutta sama pätee myös toisin päin. Erään tutkimuksen mukaan korkeamman painoindeksin riski kasvaa, jos nukkuu yli 10 tuntia yössä. Parasta olisi nukkua 7-9 tunnin yöunet joka yö.

Suoritat aamutoimet pimeässä

Erään tutkimuksen mukaan ihmisillä, jotka suorittavat aamutoimensa päivänvalossa, on muita alhaisempi painoindeksi. He saavat vain noin 20-30 minuuttia enemmän päivänvaloa, mutta silläkin on vaikutusta painoon ja ennen kaikkea mielialaan. Sisäinen kello alkaa raksuttaa ja elimistö työskennellä, kun ne huomaavat, ettei ole enää pimeä.

Et petaa sänkyäsi

Eräässä tutkimuksessa kävi ilmi, että 19 prosenttia niistä, jotka petaavat sänkynsä joka aamu, nukkuvat muita paremmin. Tätä kannattaa kokeilla!

Et syö aamiaista

Moni sanoo, ettei ole aamuisin nälkäinen, ja se on täysin normaalia. Mutta eräässä tutkimuksessa osoitettiin, että aamiainen on paljon luultua tärkeämpi ateria. Tutkimuksen mukaan erityisesti proteiinipitoisen aamiaisen, esimerkiksi kananmunia, syövät ihmiset saavat päivän aikana muita vähemmän energiaa eli kaloreita. Lisäksi he eivät tunne itseään yhtä nälkäisiksi eli eivät sorru myöskään ylensyöntiin tai epäterveellisiin välipaloihin.

Ehkä sinua kiinnostaa...