Kävelijöitä ja pyöräilijöitä kaupungissa
© iStock

Tällä vauhdilla liikkuen hengität vähiten epäpuhtauksia kaupunkiliikenteessä

Kaupungilla kannattaa liikkua tietyllä vauhdilla, mikäli haluaa minimoida hengittämiensä epä­puhtauksien määrän.

maanantai 30. tammikuuta 2017 teksti Jeanette Linder ja Irene Brøndum

Mahdollisimman vähän ilman epäpuhtauksia hengittääkseen ja liikunnan hyödyt saadakseen on kaupungilla liikuttaessa kuljettava oikealla vauhdilla.

– Mitä nopeammin liikkuu, sitä kiivaammin hengittää, ja samalla saa mittavan määrän epäpuhtauksia keuhkoihinsa. Toisaalta liikenteelle altistuu vähemmän aikaa, kun etenee nopeasti, selittävät analyysin tehneet tutkijat.

Tutkijat ovat myös laskeneet terveellisen vauhdin ylä- ja alarajat. Pyöräilijälle ihanteellinen vauhti on 12–20 kilometriä tunnissa, kävelijälle ihanteellinen vauhti on 2–6 kilometriä tunnissa.

Tutkijat halusivat kuitenkin selvittää myös parhaan mahdollisen vauhdin. Se vaihtelee iän ja sukupuolen mukaan, mutta paras vauhti 20–60-vuotiaille naisille on 13 km/h pyörällä ja 4 km/h jalan.

Kävely ja pyöräily kaupungissa, km/t
Paras vauhti kaupungissa 20–60-vuotiaille naisille on 13 km/h pyörällä ja 4 km/h jalan


© iStock

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...