Stressioireet, joita ei kannata sivuuttaa

Pidä silmällä näitä viittä oiretta!

torstai 24. elokuuta 2017 teksti Julie Johansen

Tilapäinen stressi ei vielä ole vahingollista, vaan voi jopa auttaa keskittymään tarpeen vaatiessa. Pitkittyvä stressi ei kuitenkaan ole kenelläkään hyväksi. Listasimme viisi stressioiretta, jotka kannattaa ottaa vakavasti - ne voivat kertoa siitä, että on korkea aika keventää kuormitusta.

Mielialan muutokset

Stressin aikana elimistössä erittyy enemmän adrenaliinia, mikä tekee olon jännittyneeksi. Myös kortisolin eritys lisääntyy, mikä voi tuntua epämiellyttävänä ja vastentahtoisena olona. Yhdessä ne voivat aiheuttaa ärtymystä, levottomuutta sekä muisti- ja keskittymisvaikeuksia.

Painon muutokset

Stressaantuneena voi kuin huomaamatta tulla syöneeksi tavallista enemmän runsasrasvaisia, -sokerisia ja -suolaisia ruokia. Tämä voi johtaa painonnousuun ja aiheuttaa rasvan kertymistä etenkin vatsan seudulle.

Päänsärky

Jatkuva päänsärky on klassinen stressin oire. Sen taustalla voi olla esimerkiksi kohonnut verenpaine tai niskan ja hartioiden lihasjännitykset.

Vatsavaivat

Pitkään jatkuva stressi voi aiheuttaa vatsa- ja ruuansulatusvaivoja. Krampit tai ripuli voivat kertoa ärtyneestä suolistosta.

Lievitä stressin oireita ruokavaliolla - lue vinkit täältä.

Univaikeudet

Stressaantuneena voi olla vaikea rentoutua ja nukahtaa. Uni voi olla myös katkonaista, ja keskellä yötä herättyä voi uutta unta joutua odottelemaan pitkäänkin, jolloin olo on aamulla kaikkea muuta kuin virkeä.

Pitkittyneet univaikeudet kannattaa ottaa vakavasti ja hakea apua lääkäriltä. Taustalla voi olla stressin ohella myös jokin sairaus.

Listasimme 10 yleisintä syytä univaikeuksiin - sekä ratkaisut niihin.

Virkeänä ja terveenä läpi talven

Tahtooko treenimotivaatio hiipua, kun kelit kylmenevät ja päivät lyhenevät? Et ole ainoa. Liikunnan iloa ja motivaatiota voi kuitenkin herätellä monin konstein keskellä pimeintä talveakin. Kokosimme neljä parasta vinkkiämme treeni-innon ylläpitämiseen silloinkin, kun koleus ja pimeys koettelevat liikkujaa.

Voit myös hemmotella itseäsi kauniin naisellisella joogavaatesetillä, johon kuuluvat mukavan joustavat trikoot ja pehmeän tuntuinen ja kaunis joogapusero, jossa on avoin selkämys. Active Fitin tekninen joogavaatesetti istuu hyvin, ja vaatteiden leikkaus takaa liikkumavapauden asanassa kuin asanassa. Nyt saat setin ja 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä yhteishintaan 24,90 €.

Katso tarjous tästä

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee