Nainen seisoo avonaisen jääkaapin edessä. Kaapissa on paljon kasviksia.
Stressaako?

Jääkaapista voi löytyä helpotusta stressioireisiin.

© colourbox

Stressi ruotuun ruokavaliolla

Luonnollinen lääke stressiä vastaan voi löytyä jääkaapista. Kerromme nyt, mitkä ruoka-aineet lievittävät tehokkaimmin stressioireita ja mitä ei missään nimessä kannata pistellä suuhunsa stressaantuneena.

perjantai 17. kesäkuuta 2016

Olet mitä syöt - myös silloin, kun stressi painaa päälle. Niinpä lautaselle kannattaa koota virkistäviä, vitamiinipitoisia ruoka-aineita, jotka tyynnyttävät kuormittunutta ja levotonta mieltä.

5 ravitsemusvinkkiä stressin lievitykseen 

1. Magnesiumilla on rauhoittava vaikutus. Magnesiumia saa vihreistä terveellisistä herkuista kuten pinaatista, mangoldista, pavuista, pähkinöistä ja täysjyväviljoista.

2. Sinkki tuo helpotusta stressiin. Lautaselle kannattaa valita naudanlihaa, kananmunia (etenkin keltuaisia), cashewpähkinöitä, täysjyväviljoja ja maksaa. Itseään voi hemmotella myös ostereilla, jotka ovat oivallinen sinkin lähde.

3. Aamupalalla on hyvä nautiskella probioottisia elintarvikkeita, kuten probioottisia maitohappobakteereja sisältäviä maitotuotteita. Probioottisia bakteereja on myös hapatetuissa ruoissa, kuten hapankaalissa ja korealaisessa kaaliherkussa kimchissä.

4. Parsa on huippuherkullinen ja rapsakka stressin selättäjä, koska se sisältää runsaasti mielialaa kohottavaa folaattia, joka kuuluu B-ryhmän vitamiineihin.

5. Muutkin B-ryhmän vitamiinit lisäävät stressinsietokykyä ja lisäbonuksena vahvistavat hiuksia ja kynsiä. B-vitamiineja saa esimerkiksi avokadoista, manteleista, ruisleivästä ja banaanista


4 stressaantuneelle väärää valintaa

Kun kärsii stressistä, pieni nautiskeluhetki saattaa tuntua hyvin ansaitulta, mutta tietyt syötävät ja juotavat voivat pahentaa oloa entisestään. Seuraaviin kategorioihin kuuluvat aineet kannattaa siis kiertää kaukaa!

1. Kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat

2. Makeiset

3. Alkoholi

4. Pikaruoka

Ehkä sinua kiinnostaa...