Nainen karjuu raivoissaan
© iStock

Prebiootit voivat auttaa selviämään stressistä

Prebioottisen ravinnon, esimerkiksi tiettyjen kasvisten, on havaittu vaikuttavan rentouttavasti.

tiistai 11. heinäkuuta 2017 teksti Jeanette Linder ja Birgitte Muldbjerg

Sipulia ja artisokkaa suolistolle

Hyvinvoinnin kannalta tärkeän, terveen suolistobakteeriston voi saada nauttimalla prebioottista eli tiettyjä kuituja sisältävää ravintoa, joka ruokkii suoliston hyvää bakteerikantaa.

Tutkijat ovat kuitenkin havainneet, ettei terve suolistobakteeristo hyödytä vain fyysistä terveyttä. Prebioottinen ravinto voi myös rentouttaa kehoa ja auttaa elimistöä siten selviämään terveenä stressin aiheuttamasta rasituksesta. Prebioottista ravintokuitua on useissa kasviksissa, esimerkiksi purjossa, sipulissa ja artisokassa.

Tutkimus tehtiin rotilla, jotka saivat joko tavallista ravintoa tai prebiootteja sisältävää ruokaa. Jälkimmäinen aiheutti selvästi havaittavan myönteisen vaikutuksen: rotat sekä nukkuivat paremmin että selvisivät paremmin stressitestistä. 

Prebioottien kuidut ovat terveellisiä

  1. Prebioottiset kuidut säilyvät koostumuksensa ansiosta hajoamatta paksusuoleen asti.

  2. Paksusuolessa kuidut toimivat hyvien suolistobakteerien ravintona. Bakteerit hajottavat kuituja, jolloin syntyy terveellisiä rasvahappoja. 

  3. Terveelliset rasvahapot stimuloivat limakalvoa, mikä tehostaa immuunipuolustusta ja tasapainottaa verensokeria.

Ehkä sinua kiinnostaa...