Raivostunut, stressaantunut nainen
© Colourbox

Pitkittynyt stressi

Stressin oireet eivät välttämättä näy päällepäin, joten omaa oloa kannattaa tarkkailla, jotta stressi ei pääse pahenemaan lopulta uupumukseksi.

tiistai 24. tammikuuta 2017 teksti Jakob Teilmann

Pitkittynyt stressi 

Stressi ilmenee tilanteissa, jossa käytettävissä olevat voimavarat joutuvat koetukselle. Tällöin sympaattinen hermosto aktivoituu, adrenaliinin ja kortisolin eritys lisääntyy ja syke nousee. Elimistössä syntyy "taistele tai pakene"-reaktio, joka saa valpastumaan ja reagoimaan nopeasti. Työhaastattelussa tai puhetta pitäessä tämä reaktio auttaa keskittymään ja terästäytymään, ja stressaavan tilanteen jälkeen mieli rauhoittuu ja elimistö pääsee palautumaan.

Jos stressi ei sen sijaan helpotakaan ja elimistön hälytystila jää päälle, se voi muun muassa heikentää vastustuskykyä ja altistaa sairauksille ja mielenterveyden ongelmille.  

Stressi oireilee eri tavoin

  • Muistiongelmat
  • Kokonaisvaltainen, jatkuva väsymys
  • Pahentuneet allergia- tai astmaoireet
  • Korkea verenpaine
  • Eristäytyminen
  • Migreeni
  • Aggressiivisuus
  • Vatsan toiminnan häiriöt
  • Kuukautiskierron häiriöt

Vinkit stressin lievitykseen ja hallintaan

Työssä

  1. Vihellä peli poikki
    Pitkittynyt stressi on vakava terveysriski. Jos stressin syyt juontavat työhön, nyt on yhdestoista hetki tehdä muutoksia työn määrään tai sisältöön. Kuormituksen vähentäminen on tarpeen stressin syystä riippumatta, joten ota asia rohkeasti puheeksi työpaikalla.
  2. Kofeiinirajoitus
    Jos työpäivät ovat edenneet kofeiinin voimalla, on aika ryhtyä vieroitukseen. Kofeiini kiihdyttää stressihormonien tuotantoa ja voi piristää iltaisin nautittuna liiaksikin ja vaikeuttaa nukahtamista. Jätä kahvittelu siis aamupäivään.  

Vapaa-ajalla

  1. Lähde luontoon
    Luonnossa mieli rauhoittuu ja verenpaine laskee. Luonnossa oleilu lievittää ahdistusta ja parantaa mielialaa.
  2. Hae apua ammattilaiselta
    Vähemmän stressaavan työ- ja elämäntavan omaksumisessa voi olla hyödyksi keskustella esim. psykologin kanssa.
  3. Nuku, kun nukuttaa
    Uni edistää palautumista, joten huilaa hyvällä omallatunnolla. 

Treeni apuna

  1. Hiljennä ja hiljenny

    Kovan stressin aikana kohonnut syke ja verenpaine kuormittavat elimistöä, ja rankka treeni voi jopa pahentaa tilannetta. Suosi sen sijaan rauhallisia liikuntamuotoja kuten kävelyä (mieluiten luonnossa) ja joogaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...