Tyttö kuuntelee iloisena musiikkia treenivaatteissa

Neljä syytä, miksi stressi voi olla hyväksi

Lievä stressi voi tehostaa energiankulutusta ja parantaa muistia.

torstai 26. toukokuuta 2016 teksti Aktiv Træning

Pitkäaikainen stressi on tunnetusti haitallista. Se lisää sydän- ja verisuonitautien sekä masennuksen riskiä ja voi pahentaa kroonisia sairauksia, kuten tyypin II diabetesta.

Stressi voi kuitenkin tehdä myös ihmeitä elimistölle, kunhan kyseessä on lievä ja lyhytaikainen stressi, joka iskee päälle esimerkiksi ennen työhaastattelua tai tärkeää tenttiä. Esittelemme nyt neljä stressin myönteistä vaikutusta.

1) Stressi voi lisätä energiankulutusta. Nottinghamin yliopiston tutkijat osoittivat, että henkisen paineen alla elimistö alkaa erittää stressihormoni kortisolia, joka aktivoi ruskeita rasvasoluja.

Siinä missä valkoiset rasvasolut varastoivat ylimääräistä energiaa, aktivoituneet ruskeat rasvasolut kuluttavat glukoosia ja tehostavat elimistön lämmöntuottoa.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että jo pelkkä tieto stressaavan tilanteen lähestymisestä nosti kortisolihormonin määrää elimistössä.

2) Stressi voi kehittää sosiaalisia taitoja. Saksalaisessa Freiburgin yliopistossa tutkittiin stressin vaikutusta nuorten miesten käyttäytymiseen. Tutkijat jakoivat osallistujat kahteen ryhmään, ja toiselle ryhmälle järjestettiin stressaavia tilanteita, kuten esitelmän pitämistä ja matemaattisia testejä. Toista ryhmää ei altistettu stressille. Kävi ilmi, että stressaava tilanne lisäsi prososiaalista käyttäytymistä tutkittavissa.

Stressille altistetut tutkittavat suhtautuivat ihmisiin luottavaisemmin, käyttäytyivät itse luotettavammin ja olivat valmiimpia jakamaan omat varansa muiden kanssa.

3) Stressi voi parantaa muistia. Kuten edellä todettiin, elimistössä vapautuu lyhytkestoisen stressin seurauksena kortisolihormonia. New Mexicon osavaltionyliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan stressihormonin erittyminen parantaa keskittymiskykyä.

Tutkittavat suorittivat työmuistia mittaavan testin kahteen otteeseen, ennen stressaavaa tilannetta ja sen jälkeen. Tutkimus osoitti, että osallistujat suoriutuivat muistitestistä paremmin stressaavan tilanteen jälkeen.

4) Stressi voi tehostaa immuunipuolustusjärjestelmän toimintaa. Stanfordin yliopistossa tehtiin tutkimus, jossa rottia altistettiin lievälle stressille. Tutkijat havaitsivat, että lisämunuaisista erittyvät stressihormonit aktivoivat rottien immuunijärjestelmän toimintaa.

Tutkimuksesta vastaava professori Firdaus Dhabhar totesikin, että luontaisen pakene tai taistele -stressireaktion on tarkoitus suojella meitä, ei vahingoittaa.

Lähde: netdoctor.co.uk

Ehkä sinua kiinnostaa...