Nainen ottaa rennosti

Kun kiireet kaatuvat päälle, hengähdä hetki ja kokeile näitä konsteja.

© iStock

Näin rauhoitat stressaantuneen mielen

Näillä neljällä konstilla voi hetkessä rauhoittaa mielen ja lievittää stressiä.

keskiviikko 26. huhtikuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Liiallinen stressi ei tee tunnetusti kenelläkään hyvää. Harvan on kuitenkaan helppo pitää yllä mielenrauhaa, kun kuormitus kasvaa ja paineet kasaantuvat.

Kokosimme neljä konstia, joilla voi kokeilla rauhoittaa mieltä ja lievittää stressiä, kun kierrokset alkavat olla liian kovat. Kokeile, mikä toimii itselläsi tehokkaimmin!

1. Jääniksi

Paina jääpalaa tai -pussia ihoa vasten silmän alla, poskipäiden yläpuolella, noin 30 sekuntia. Women's Health -lehden mukaan viilentävä tunne aktivoi parasympaattista hermostoa ja voi näin auttaa tekemään olon tyynemmäksi.

2. Asiat mittasuhteisiin

Useimmat kokevat ajoittain riittämättömyyden tunnetta. Tällöin voi kokeilla kirjata ylös negatiivisia ajatuksia itsestään ja punnita sitten, miten paljon ne oikeasti vastaavat todellisuutta.

3. Meditointi

Istu mukavaan asentoon, sulje silmät ja hengitä syvään. Kuvittele laskeutuvasi kierreportaita, ja visualisoi tilanne yksityiskohtaisesti. Miten tila on valaistu? Miltä kaide tuntuu kätesi alla? Miltä askeleesi kuulostavat? Mitä enemmän voi uppoutua ajatukseen, sen parempi.

4. Hekottele menemään

Silloin kun velvollisuudet tuntuvat kaatuvan kerralla niskaan, voi tuntua hullulta alkaa tuosta vain nauramaan. Kunnon hekotteluhepuli voi kuitenkin laskea stressihormonien tasoa ja vapauttaa endorfiineja sekä auttaa myös ajattelemaan myönteisemmin. Kun stressi alkaa kasaantua seuraavan kerran, katsele vaikkapa netistä jotain hulvatonta videota tai soita leppoisa puhelu ystävälle.

Ehkä sinua kiinnostaa...