Nainen töissä kirjoittaa paperille

Henkinen harjoittelu auttaa pääsemään irti työasioista työpäivän päätyttyä.

© iStock

Irti työasioista kolmen helpon harjoituksen avulla

Opi jättämään työasiat työpaikalle, niin vapaa-ajan laatu paranee ja jaksat töissä paremmin.

tiistai 24. lokakuuta 2017 teksti Mette Bundgaard & Karen Vedel

Päästä irti työasioista

Tulikohan se viimeinen meili lähetettyä? Sainko tehtyä kaiken määräaikaan mennessä? Mitä kollega tarkoitti silloin aiemmin päivällä? Työpäivän jälkeen päässä pyörii usein hurja määrä työhön liittyviä asioita. Siksi on tärkeää oppia jättämään työasiat työpaikalle tai ainakin työajalle. Jos et osaa tätä temppua,uhkana voi olla loppuunpalaminen.  

Kerromme, miten löydät tasapainon työn ja vapaa-ajan välillä.

Esittelemme kolme harjoitusta, jotka auttavat päästämään irti työhön liittyvistä ajatuksista ja joista saat energiaa uuteen työpäivään.

1. Kirjaa aikaansaannokset

Käytä työpäivän päätteeksi 15 minuuttia siihen, että kirjaat ylös, mitä olet tehnyt tänään, ja mitä teet huomenna. Kirjoita loppuun: "Olen valmis tältä päivältä." 

2. Tee aistiharjoituksia

Hiero yhden käden peukaloa, etu- ja keskisormea yhteen. Keskity tuntemukseen. Ala heilutella vastakkaisen puolen jalan varpaita. Keskity hetken kuluttua samanaikaisesti vielä hengitykseesi. Kolmeen asiaan keskittyessä on melkein mahdotonta ajatella enää muita asioita, kuten töitä. 

3. Vaihtele reittejä

Olet täydemmin läsnä, kun rikot rutiinisi. Palaa töistä kotiin vaihtelevasti eri teitä. Ajatuksetkin kulkevat uusia latuja, kun et taita kotimatkaasi automaattiohjauksella vaan kiinnität huomiota ympäristöösi.  

Nainen taluttaa pyörää syksyisessä metsässä

Tee kotimatkalla ­vaikka ylimääräinen pikku lenkki, niin ­ajatukset ehtivät irtautua päivän töistä. 

© iStock

Ehkä sinua kiinnostaa...