Treenivaatteisiin pukeutunut nainen meditoi

Ota stressi hallintaan helpolla hengitysharjoituksella.

© iStock

Hengitysharjoitus lievittää stressiä

Stressiä voi lievittää joogasta lainatulla helpolla hengitysharjoituksella.

sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Jos lähiviikot tuntuvat superkiireisiltä, kannattaa panostaa stressin hallintaan jo ennalta. Uuden tutkimuksen mukaan tekemällä lyhyen hengitysharjoituksen edes silloin tällöin olet jo ison askeleen lähempänä stressin hallintaa. Tutkimuksessa osoitettiin, että joogasta lainattu helppo hengitysharjoitus voi lievittää stressiä tehokkaasti.

Tutkimuksessa osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, joista ensimmäinen lausui 10 minuutin ajan joogaan kuuluvia mantroja ja teki sitten vielä 10 minuuttia hengitysharjoituksia. Toinen ryhmä käytti ajan istumalla ja lukemalla. Tutkijat ottivat osallistujilta sylkinäytteitä viiden minuutin välein nähdäkseen, mikä vaikutus hetken hiljentymisellä oli elimistöön.

Lukuryhmässä ei havaittu 20 minuutin jälkeen muutosta mutta hengitysharjoitusryhmässä muutos oli selvä. Sylkinäytteet osoittivat, että osallistujien stressitaso oli laskenut merkittävästi harjoituksen aikana.

Täältä löydät lisää joogaharjoituksia stressiä vastaan.


Stressiä voi yrittää lievittää esimerkiksi tällä yksinkertaisella harjoituksella:

• Istu mukavasti selkä suorana ja hartiat rentoina.

• Sulje silmät ja keskity hengitykseen.

• Hengitä sisään ja laske samalla kymmeneen.

• Pidätä hengitystä ja laske samalla kahdeksaan.

• Hengitä ulos ja laske samalla neljään.

• Hengitä koko harjoituksen ajan vain nenän kautta.

Ehkä sinua kiinnostaa...