Stressaantunut nainen
© iStock

5 helppoa vinkkiä stressin lievitykseen

Seuraavilla viidellä vinkillä stressi lievittyy taatusti!

sunnuntai 26. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Ihmiset stressaantuvat hyvin erilaisista asioista. Mutta stressin välttämiseen ja sen lievittämiseen on olemassa 5 keinoa, jotka toimivat aina.

Tapaa ystäviä

Ystävien tapaaminen ei ehkä kuulosta kummoiseltakaan keinolta, mutta tutkimusten mukaan ystävien kanssa vietetty aika todella vähentää stressiä. Jos päinvastoin stressaannut ystävien tapaamisesta, jätä tapaaminen hetkeen, jolloin et riudu stressin kourissa. Älä myöskään kasaa itsellesi liikaa tapaamisia ja suunnitelmia, sillä sekin voi aiheuttaa stressiä. Kohtuus kaikessa!

Visualisoi omat tarpeesi

Visualisointi voi kuulostaa huuhaalta, mutta jos haluat itsellesi rauhallisemman arjen, sen kuvitteleminen voi auttaa saavuttamaan tavoitteen. Tavoitteen visualisoiminen voi tutkitusti auttaa saavuttamaan sen, sillä silloin sitoudut sen työstämiseen voimakkaammin. Samalla voit kokea muita tunteita, jotka syrjäyttävät stressin.

Hengitä syvään

Syvään hengittäminen todella auttaa! Kun tunnet ahdistusta tai levottomuutta, hengitä muutaman kerran sisään ja keskity vain hengitykseen. Jatka niin kauan kuin tarpeen. Stressin tunne vähenee välittömästi.

Liiku päivittäin

Stressi häipyy elimistöstä liikunnan aikana. Tärkeintä on löytää itselle sopiva laji. Ota liikunta osaksi arkea, käy vaikka juoksulenkillä tai kokeile joogaa. Näin stressi ei jää kehoon asumaan!

Ota pitkä suihku tai kylpy

Lämpimällä vedellä on rauhoittava vaikutus elimistöön ja mieleen, joten lämmin suihku tai kylpy voi tehdä ihmeitä. Ota hieman aikaa itsellesi ja anna stressin valua veden mukana viemäriin.

Ehkä sinua kiinnostaa...