Nainen istuu silmät kiinni tyynyjen päällä risti-istunnassa
© wichmann+bendtsen

10 vaihetta rauhoittumiseen

Aina ei ole helppoa saada myrskyävää mieltä tyyntymään. Täältä saat 10 vaiheen ohjeet mielen tyynnyttämiseen.

keskiviikko 24. elokuuta 2016 teksti Mette Møllevang

Näin rauhoitat ajatuksesi 

1. Vähennä vauhtia

Rauhoitu ensin hiukan. On mahdotonta pudottaa vauhti satasesta nollaan hetkessä. Juo teetä, pukeudu mukavasti tai kuuntele musiikkia.

2. Istu mukavasti

Asetu istumaan mukavasti, risti-istunta tai lootusasento on hyvä, mutta tärkeintä on, että asennossa on hyvä olla.

3. Käy pitkällesi, jos voit

Voit asettua myös lattialle pitkällesi ja vetää peiton ylle. Silloin on kuitenkin olemassa nukahtamisen vaara. Jos niin käy, hyväksy, että tarvitset unta enemmän kuin rauhoittumista.

4. Keskity kehoosi

Sulje silmät. Ajattele selkärankaa keskilinjana, joka jatkuu niskaan. Laske hartiat alas. Laske kädet syliin kämmenet ylöspäin, ja anna vartalon rentoutua. Hengitä nenän kautta syvään sisään vatsaan asti pari kertaa, ja anna sitten hengityksen kulkea omaan tahtiinsa.

5. Tee sitä, mikä sinulle sopii

Tällaista on midfulness-meditaatio. Rauhoittava meditaatiohetki ei ole suorittamista. Kukaan ei ole hyvä tai huono meditoimaan. Kaikki osaavat. Periaatteessa kaikki hetket, jolloin vain olet, ovat meditatiivisia – tuijotatpa sitten ulos ikkunasta tai alustat taikinaa.

6. Hyväksy ajatuksesi

Meditaatiossa asetutaan ajatusten ulkopuolelle, ei pysäytetä niitä. Ajatukset ovat olemassa, mutta niiltä otetaan valta ohjata sinua juuri sillä hetkellä.

7. Säilytä keskittyneisyys

Aina kun ajatus tulee (ja niitähän tulee), älä hermostu, vaan tervehdi sitä ystävällisesti  ohimennen. Anna ajatuksen lipua ohi, mutta säilytä keskittymisesi siinä mihin sitten olet sen suunnannutkin: hengityksessä, mielikuvassa tai muussa vastaavassa.

8. Opettele hylkäämään päässä pyörivät ajatukset

Ole lempeä itsellesi. Jos ajatukset alkavat laukata, hyväksy myllerrys ja ajattele "so what", ja keskity uudelleen. Ja uudelleen.

9. Päätä itse meditaation pituus

On aivan sinun vallassasi, kuinka kauan haluat meditoida. 5-10 min on hyvä alku. 20 min voi tuntua ihanalta.

10. Palaa rauhallisesti takaisin

Anna elämän käynnistyä hitaasti meditaation jälkeen. Hengitä pari kertaa syvään sisään, tunnustele, miltä olo tuntuu, avaa silmät, venyttele hiukan, juo lasi vettä.

7 hyötyä ajatusten hallinnasta 

Meditaatio ei pelkästään anna sinulle rauhaa tässä ja nyt. Siitä saa paljon muitakin hyötyjä, joita kannattaa tavoitella.

Meditaation hyödyt

  • lievittää stressiä
  • vahvistaa vastustuskykyä
  • saa ajattelemaan myönteisesti
  • lisää myötäelämisen kykyä
  • parantaa keskittymistä
  • parantaa muistia
  • lisää luovuutta.

Ehkä sinua kiinnostaa...