Kiireinen työpaikka
© iStock

Selätä työpaikan hyvinvointihaasteet

Viihdytkö töissä? Kerromme, mitkä 6 yllättävää tekijää vaikuttavat kielteisesti työpäivään ja miten teet työpaikastasi terveyden kannalta edullisemman.

torstai 21. syyskuuta 2017 teksti Jeanette Linder

6 terveydelle haitallista tekijää työpaikalla

Töissä ollaan lomia lukuunottamatta ainakin 37 tuntia viikossa kesät talvet. Työ on niin merkittävä osa elämää, että se on olennainen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Esittelemme tyypillisen toimiston ja sen hyvinvointihaasteet.

1. Tekemättömät työt

Kiireelliset ja vähemmän kiireelliset

Kun tekemättömiä töitä kasaantuu jonoksi asti, kannattaa asettaa ne tärkeysjärjestykseen ennen kuin stressi ja paniikki iskevät. Laadi tehtävälista ja aseta tehtävät kiireellisyysjärjestykseen. Jaa suurimmat urakat pienempiin osiin. Tarkastele tavoiteaikataulujasi kriittisesti. Jos olet kiireinen, kieltäydy ainakin vapaaehtoisista lisätehtävistä ja pyydä priorisointia, jos joudut vastoin tahtoasi ottamaan ylimääräistä kontollesi. Stressi lievittyy tutkitusti jo siitä, että kerrot työtovereillesi kiireestäsi.

Oletko itse tai onko työkaverisi stressaantunut? Katso, mitkä ovat 5 tavallisinta merkkiä stressistä.

2. Lämpötila

Mieluummin viileää

Kinataanko työpaikallasi siitä, onko ilmastointi liian suurella vai pienellä? Tutkimustulokset ovat viileän puolella. Viileässä suorituskyky on parempi. Jos työpaikalla ei ole ilmastointia, kannattaa tuulettaa ja hankkia tuuletin. 

  • Yli 22 astetta
    Viilennä tuulettimen tai tuuletuksen avulla.
  • 20–22 astetta
    Paras lämpötila istumatyöhön.
  • Alle 20 astetta
    Paras lämpötila ruumiilliseen työhön.  

3. Häly ja melu

Kuulosuojat kunniaan

Avokonttorissa on jatkuvasti hälyä, joka haittaa keskittymistä ja voi tutkimusten mukaan stressata ja aiheuttaa päänsärkyä. Jos ääntä on häiriöksi asti, työyhteisössä kannattaa sopia, miten ääniympäristöä voidaan rauhoittaa. Esimerkiksi neuvonpito voidaan hoitaa kokoushuoneessa sen sijaan, että ollaan työpisteellä. Myös yksityiset keskustelut kannattaa käydä muualla. Puhelimen soittoäänen voi säätää hiljaisemmaksi ja kahvinkeittimen voi siirtää pois työtilasta. Keskittymistä vaativissa tehtävissä vastamelun kuunteleminen esimerkiksi vastamelukuulokkeilla voi auttaa. 

Lue juttumme mindfulnessista ja katso, olisiko siitä apua rauhoittumiseen ja rentoutumiseen työajan ulkopuolella.

25 % ihmisistä stressaantuu avokonttorissa hälyn vuoksi.

4. Istuminen

Asentoa on hyvä vaihtaa usein

Täydet työpäivät tietokoneen ääressä tuntuvat kehossa. Istumatyötä tekevän on erityisen tärkeää vaihtaa välillä asentoa, etteivät samat lihakset rasitu koko ajan. Huolehdi, että hartiat ovat alhaalla, selkä ryhdissä ja kyynärvarret vaaka­tasossa noin 90 asteen kulmassa olka­varsiin nähden. Näytön katseluetäisyyden tulee olla noin 60 cm ja katseen suunnan hiukan alas.

  • Helppo niskajumppa

    Asetu seisomaan kädet vartalon sivuilla pienet painot, täydet juomapullot tai painavat kirjat käsissä. Nosta hartiat ylös ja pudota ne rentoina alas.

5. Tauot

Pidä paljon pieniä taukoja

Keho rasittuu sekä yksipuolisessa istumatyössä että staattisessa seisomatyössä. Jos istut päivät pitkät, voit vähentää sydän- ja verisuonitautiriskiä sillä, että nouset aina välillä jaloittelemaan pariksi minuutiksi kerrallaan. Nouse ylös vähintään kerran tunnissa taukojumppaamaan, hakemaan kahvia, noutamaan tulosteita, lisäämään tulostimeen paperia, tiskaamaan, juttelemaan tms. Yksi kikka on siirtää paperikori kauemmas työpisteestä. Jos teet seisomatyötä, voit ehkäistä suonikohjuja, lihaskramppeja ja jalkojen rasittumista istahtamalla välillä tauolle. Erityisen hyvä olisi voida nostaa jalat ylös. Kompressio­sukat ja hyvin vaimennetut jalkineet auttavat myös. 

Paljonko energiaa kuluu työpäivän aikana?

6. Puhtaus

Pese käsiä riittävän usein

Jos työskentelet suurella työpaikalla ja varsinkin lasten parissa, taudinaiheuttajia on jatkuvasti ilmassa ja pinnoilla. Sairauksien leviämisen ehkäisemiseksi on syytä pestä käsiä ja tuulettaa useita kertoja päivän mittaan. Pesu on pääsääntöisesti parempi kuin käsidesi, sillä vesi ja pesuneste huuhtovat bakteerit ja virukset mennessään. Käsidesi ei tapa rinoviruksia, jotka ovat yleisimpiä flunssaviruksia. Influenssaviruksiin käsidesi tehoaa. Tuulettamalla ajat ilmassa leijuvat taudinaiheuttajat ulos.

Kerromme, mitkä neljä huonoa tapaa kannattaa karistaa työpaikalla.

Ehkä sinua kiinnostaa...