Nainen hymyilee keltaisessa takissa

Näin sinustakin voi tulla iloisempi ja itsevarmempi ihminen.

© iStock

Näin voit treenata henkistä vahvuutta

Henkisesti vahvojen ihmisten tapoja kopioimalla voi itsekin löytää uutta positiivisuutta elämäänsä. Listasimme kolme konstia lujittaa mieltään ja lisätä myönteistä ajattelua.

sunnuntai 3. syyskuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Vaikka nyt kokisi olevansa kynnysmatto, joka tekee elämässä vain virheitä, se ei tarkoita, että oikeasti on sellainen - saati että moista tunnetta tarvitsi kantaa lopun ikäänsä. Henkisesti vahvoilla ja myönteisesti elämään suhtautuvilla ihmisillä on tiettyjä yhteisiä ominaisuuksia, joita matkimalla voi itsekin sisäistää uudenlaista asennetta itseen ja muihin. Alla kolme vinkkiä henkisen vahvuuden kehittämiseen:

1. Opettele sanomaan "ei"

Mitä vaikeampi sinun on kieltäytyä silloin, kun syytä olisi, sitä suuremmaksi kasvaa stressin, uupumuksen ja masennuksen riski. Tässä voikin ottaa mallia henkisesti vahvemmista, joiden vakiovastaus jokaiseen avunpyyntöön ei ole "enköhän minä jouda" vaan tarvittaessa selkeä ja yksiselitteinen EI. Ajattele asiaa siltä kannalta, että kieltäyessäsi vastuista, jotka eivät sinulle kuulu, vapautat samalla energiaa ja aikaa niihin velvotteisiin, jotka sinun oikeasti pitää hoitaa - jolloin myös pystyt hoitamaan ne paremmin.         

2. Ota muutokset vastaan avoimin sylein

Henkisesti vahvat ihmiset suhtautuvat yleensä joustavasti ja avoimesti muutoksiin ja sopeutuvat hyvin uusiin tilanteisiin. Muutoksia pelkäävälle uudet tilanteet voivat olla sen sijaan kauhistuttavia. Asennemuutoksesta on apua: jos muutokset pyrkii näkemään mahdollisuuksina - ei uhkina - ja suhtautumaan niihin avoimin mielin, sietokyky niitä kohtaan kasvaa ja mieli pysyy jatkossa vakaampana pienten ja suurtenkin muutosten heitellessä.

3. Keskity ratkaisuihin, älä ongelmiin

Menneissä mokissa vellominen ei tee kenellekään hyvää. Henkisesti vahvat ihmiset ovatkin erityisen hyviä suuntaamaan huomionsa vain asioihin, joille he oikeasti voivat tehdä jotain. Kun keskityt ongelmiin, et pääse myöskään irti niihin liittyvistä negatiivisista tunteista. Jos sen sijaan pyrit etsimään ratkaisuja ja rakentavia keinoja parantaa tilannetta, myönteinen hallinnan ja aikaansaamisen tunne kasvaa. Virheistä voi ja pitääkin oppia, mutta niihin ei kannata jäädä möyrimään.

Ehkä sinua kiinnostaa...