Puhelimen kannattelu korvan ja hartian välissä on niskalle myrkkyä.  

Neljä huonoa työpäiviin helposti juurtuvaa tapaa

Työpaikalla vietetyllä ajalla on merkitystä hyvinvoinnin kannalta - vietetäänhän töissä yleensä noin kolmasosa jokaisesta arkipäivästä.

maanantai 21. elokuuta 2017 teksti Hans Gottlieb

1. Yhtäjaksoinen istuminen. Monilla kotonakin tulee istututtua tuntikausia hereilläoloajasta, joten jos työpaikallakin peppu pysyy penkissä kahdeksan tuntia melkein yhteen soittoon, tulee päivästä vietettyä istuen jo hälyttävän suuri osa.

Australialaistutkimuksen mukaan niillä, jotka nukkuvat liian paljon tai liian vähän (yli yhdeksän tuntia tai alle seitsemän tuntia yössä), istuvat liikaa (yli seitsemän tuntia päivässä) ja liikkuvat liian vähän (alle 150 minuuttia viikossa), on kohonnut ennenaikaisen kuoleman riski. Runsaan istumisen arveltiin myös olevan erityisen haitallista niille, jotka eivät harrasta liikuntaa.

2. Huono istuma-asento. Pitkät päivät hartiat lysyssä tietokoneen edessä alkavat todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin tuntua niska- ja selkävaivoina. Työergonomiaan kannattaa panostaa, minkä lisäksi ryhtiä ylläpitäviä lihaksia sekä kehon liikkuvuutta on hyvä treenata säännöllisesti. 

Yhdysvaltalaistutkimus on lisäksi osoittanut, että ryhti voi vaikuttaa myös energiatasoon. Selkä suoraksi ja katse eteenpäin siis!

3. Ruokailut tietokoneen ääressä. Hyvinvoinnin kannalta on paljon parempi seurustella taukojen aikana työkavereiden kuin tietokoneen kanssa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että yhdessä ruokailu voi jopa parantaa tuottavuutta.

Työpöytä ei välttämättä ole myöskään hygieenisin ruokailupaikka. Arizonan yliopiston vuonna 2002 tekemässä tutkimuksessa selvitettiin bakteerien esiintymistä tyypillisissä toimistotiloissa, ja siinä todettiin työpöytien olleen jopa toimiston vessanpönttöjä pahempia bakteeripesiä.

4. Sisätiloissa pysyminen. Etenkin kesäaikaan kannattaa harkita taukojen pitämistä ulkosalla. Australialaistutkimuksessa todettiin viikottain vähintään 30 minuuttia luonnon vehreydessä liikkuvilla esiintyvän vähemmän korkeaa verenpainetta ja masennusta. 

Ehkä sinua kiinnostaa...