Nainen treenaa salilla soutulaitteella
© iStock

Näin vältät kuntosalien pahimmat bakteeripesät

Kuntosaleilla voi kuhista treenaajien lisäksi myös bakteereita. Lue, miten pidät ne loitolla.

tiistai 25. lokakuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Moni muistanee pyyhkäistä pahimmat hiet laitteista ennen käyttöä ja käytön jälkeen, mutta bakteereja voi kerääntyä salilla moneen muuhunkin paikkaan. Annamme kuusi vinkkiä, miten pidät bakteerit loitolla treenireissuilla.

Tossut jalassa suihkuttelemaan

Kuntosalien kosteissa ja lämpimissä suihkutiloissa ja pukuhuoneissa käyskentelee päivittäin niin paljon ihmisiä, ettei ole ihme, jos sinne jää myös viihtymään jalkasieni jos toinenkin. Tassuttele suihkuun tossut jalassa, niin et tule tuoneeksi sientä tuliaisena salilta.

Treenilaukku puhtaaksi

Tätä harvemmin tulee ehkä ajatelleeksi, mutta märät pyyhkeet ja hikiset treenivaatteet takaavat treenikassissa otolliset olosuhteet bakteereille, ja kuntosalin lattioilta saat mukaan vielä muutaman lisää. Treenikassi kannattaakin pestä säännöllisesti - ja huolellisesti.

Oma matto mukaan

Kuntokeskusten joogamatoilla on maannut hikinen treenaaja jos toinenkin, joten bakteerien välttämiseksi voi olla parempi idea investoida omaan mattoon - ja pitää se puhtaana.

Pientä välimatkaa muihin

Tämä saattaa kuulostaa jo hieman hysteeriseltä, mutta etenkin flunssakausien kannattaa voi olla parempi pysyä poissa muiden aivastelujen ja yskähtelyjen tieltä.

Käsien pesu

Paras hygieniavinkki tilanteeseen kuin tilanteeseen: pese kädet! Kuntosalilla käydessä kannattaa pestä kädet (tai käyttää käsidesiä) sekä ennen treeniä että sen jälkeen. Näin bakteerit eivät matkaa käsissäsi kotiin asti. Lisävarmistuksena voi pestä kädet aina heti ensimmäisenä kotiin tullessa, olitpa sitten tulossa salilta tai mistä vain ulkomaailmasta.

Kasvojen hypistely minimiin

Treenin aikana kannattaa kasvot kuivata pyyhkeeseen, ei käsiin. Muuten saatat siirtää bakteerit suoraan kasvojen iholle.

Ehkä sinua kiinnostaa...