Lapsi karkkihyllyllä
© iStock

Näin kevennät ruokavalion E-koodikuormaa

Karkit, sipsit ja limut ovat ihania herkkuja, mutta ne saattavat sisältää myös runsaasti lisäaineita. Lue viisi vinkkiä E-koodien karsimiseen ruokavaliosta.

torstai 22. helmikuuta 2018 teksti Inge Eriksen

5 vinkkiä epäilyttävien E-koodien välttämiseen

Lisäaineita on todella monissa ruoissa, ja niiden karsiminen ruokavaliosta kokonaan voi vaatia jo melkoista vaivannäköä – kaikki ruoka esimerkiksi kastikkeita myöten olisi tällöin valmistettava itse tuoreista raaka-aineista. Ajatus on sinänsä kaunis, mutta harvalla on moiseen aikaa tavallisessa arjessa.

E-koodeilla on hieman huono kaiku, mutta niillä on ruoassa tärkeitä tehtäviä esimerkiksi pilaantumisen estäjinä. Lue, mitä virkaa E-koodeilla oikeasti on, ja mitä lisäaineita tutuissa ruoissa tyypillisesti käytetään.

Tietyillä E-koodeilla on kuitenkin havaittu mahdollisia haittavaikutuksia, minkä vuoksi niiden käyttörajoja on saatettu päivittää tai niitä on jopa kielletty kokonaan. Listasimme erityistarkkailuun joutuneita E-koodeja sekä vinkkejä siihen, miten lisäaineiden saantia voi helposti vähentää. Lisää tietoa lisäaineiden mahdollisista haitoista ja niiden selvittämisestä on Eviran tammikuussa 2018 julkaisussa tutkimuksessa Elintarvikkeiden lisäaineet - riskiprofiili.

1. Vähennä epäilyksenalaisia lisäaineita

Tietyt lisäaineet ovat joutuneet suurennuslasin alle mahdollisten haitallisten vaikutusten vuoksi.Listasimme yliherkkyysreaktioita mahdollisesti aiheuttavia sekä haitallisiksi epäiltyjä lisäaineita.

Haitallisiksi epäillyt lisäaineet

E 102, E 110, E 122, E 123 + E 124

Atsovärien on epäilty aiheuttavan lapsilla ylivilkkautta. Tiettyjen atsovärien ADI-arvoa on 2000-luvulla päivitetty ja yksi (E128) kielletty kokonaan.

E 104, E 32, E 133 + E 160b

Väriaineet voivat aiheuttaa allergisen reaktion.

E 120

Punainen väriaine karmiini voi aiheuttaa allergisen reaktion.

E 200 + E 202-203

Sorbiinihappo ja sorbaatit voivat aiheuttaa iholla ei-allergista kosketus­nokkosihottumaa.

E 210-219

Bentsoehappo ja bentsoaatit voivat aiheuttaa ei-allergista ihottumaa, parabeenit kosketusallergiaa.

E 220 + E 221-224 + E 226-228

Rikkioksidi ja sulfiitit voivat aiheuttaa yliherkkyysreaktion sekä pahentaa kroonista astmaa.

E 249 + E 250

Nitraatti ja nitriitti voivat muodostaa syöpää aiheuttavia aineita. 

E 320 + E 321

Antioksidantteja BHA:ta (butyylihydroksianisoli) ja BHT:ä (butyylihydroksitolueeni) on epäilty hormonihäiritsijöiksi sekä syöpävaarallisiksi.

E 954

Sakariinin on eläinkokeissa todettu mahdollisesti lisäävän virtsarakon syövän riskiä. Enimmäissaannin alittava saanti ei ole ihmiselle haitallista.

E 621

Natriumglutamaatti voi joillain käyttäjillä aiheuttaa yliherkkyysreaktioita, kuten punoitusta ja päänsärkyä.

2. Suosi luomua

Helpoimpia keinoja lisäainekuorman keventämiseen on suosia luomua. Valitsemalla luomutuotteita voi karsia ruokavaliosta useimmat lisäaineet: kaikista käytettävissä olevista lisäaineista luomussa on sallittuja noin 10 prosenttia. Esimerkiksi makeutusaineet ja arominvahventeet ovat luomutuotteiden valmistuksessa kiellettyjä. Lisäksi joillekin lisäaineille on määrätty luomussa pienemmät käyttömäärät: esimerkiksi nitriittiä ja nitraattia saa Suomessa käyttää lisäaineena luomulihavalmisteisiin vain puolet tavanomaisiin lihavalmisteisiin sallitusta nitraatin tai nitriitin määrästä.

3. Osta mieluummin tuoretta kuin jalostetta

Mitä pidempään elintarvike säilyy, sitä todennäköisemmin ja sitä enemmän siinä luultavasti on myös säilyvyyttä parantavia lisäaineita. Jos haluat karsia lautaselta lisäaineita, vähennä esimerkiksi einesten, makkaroiden ja valmiskastikkeiden käyttöä ja valmista aterioita itse tuoreista raaka-aineista. Jätä myös leivältä leikkeleet ja käytä niiden sijasta esimerkiksi kananmunia, avokadoa, tomaattia sekä itse tehtyjen liha-, kala- ja broileriruokien tähteitä.

4. Syö monipuolisesti

Mitä monipuolisemmin syöt, sitä vähemmän ruokavaliosta kertyy samoja lisäaineita. Haitallisiksi epäiltyjenkin lisäaineiden haitat ilmenevät todennäköisesti vain suurina annoksina.

5. Tee terveellisiä vaihtokauppoja

Ravitsemussuositusten mukaisella ruokavaliolla pystyy helposti välttämään E-överit. Kokeile esimerkiksi seuraavia terveellisiä vaihtokauppoja arkiruokailussa:

  • kalaa punaisen lihan sijaan
  • hedelmiä karkkien sijaan
  • maustamattomia pähkinöitä sipsien sijaan
  • hanavettä limujen sijaan
  • tuoreita hedelmiä kuivattujen sijaan
  • kaurapuuroa aamiaismurojen sijaan. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee