Nainen treenaa ja kuuntelee musiikkia
© iStock

Miksi toiset hikoilevat vuolaammin kuin toiset

Toiset hikoavat treenissä kuin vesiputoukset, toisilla nousee otsalle yksi hento hikikarpalo. Lue, miksi hikoilussa on eroja.

torstai 17. elokuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Hikoilun määrä ei suinkaan kerro välttämättä mitään siitä, miten tehokas treeni on tai miten kovassa kunnossa hikoilija on – tai miten paljon treenissä kuluu energiaa.

Olitpa sitten yksi niistä, jotka eivät juuri treenipyyhettä kaipaa, tai niistä, joiden perään jää hikitippavana juoksulenkillä, älä huoli.

Hikoiluun määrään nimittäin vaikuttavat monet tekijät, muun muassa seuraavat:

1. Sukupuoli

Miehet hikoilevat enemmän kuin naiset. Jos kumppanisi on kaksilahkeinen, hän siis todennäköisesti tarvitsee samaan salitreeniin pari neliötä suuremman hikipyyhkeen.

2. Ikä

Nuorena hiki virtaa murrosiästä alkaen vuolaammin kuin vanhempana, kun hikirauhaset toimivat täydellä teholla. Ikääntymisen myötä niiden toiminta alkaa hiipua, jolloin hikoilukin vähenee.

3. Paino

Mitä enemmän painoa, sitä enemmän hikeä. Nimittäin mitä isompi keho, sitä enemmän lämpöä se tuottaa – ja sitä enemmän tarvitaan hikoilua lämmön poistamiseen.

4. Kunto

Ehkä hieman yllättäenkin kovakuntoiset ihmiset hikoilevat enemmän kuin sohvaperunat. Kunnon kohotessa myös kehon lämmönsäätelyjärjestelmän toiminta tehostuu, jolloin se viilentää elimistöä nopeammin ja auttaa näin treenaamaan entistä kovemmin.

Hikoiluun vaikuttavat lisäksi esimerkiksi perimä, lääkitykset sekä vaatteet. Synteettiset tekniset materiaalit kuivuvat nopeammin ja siirtävät hikeä iholta vauhdikkaammin kuin puuvilla, joka vain imee kosteuden itseensä ja kuivuu hitaasti.

Lähde: CNN

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee