Sokeriton kuukausi
© iStock

Ilman sokeria marraskuussa, herkkuja joulukuussa

Onko joulukuu sinunkin lempikuukautesi, kun pääsee nauttimaan konvehteja, glögiä ja jouluherkkuja? Jotta voisit nauttia herkkuja joulukuussa hyvällä omallatunnolla ja välttää tiukan laihdutuskuurin joulun jälkeen, yritä välttää sokerinsyöntiä marraskuussa. Lähdetkö mukaan? Tunnuksella #NoSugarNovember jaamme vinkkejä ja konsteja siihen, miten motivaatio pysyy korkealla, kun makeanhimo on pahimmillaan.

tiistai 31. lokakuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

#NoSugarNovember

Houkuttelevia suklaakonvehteja, kuppikaupalla mausteista glögiä mantelien ja rusinoiden kanssa sekä pipar­eita ja joulutorttuja. Pikkujoulukausi on täynnä tahdonvoimaa kysyvää juhlintaa. Niin suloista kuin pikkujoulujen vietto onkin, jatkuva herkuttelu saattaa jättää sekä vyötärönseudun että vireys­tilan sellaiseen jamaan, että vahinkojen korjaamiseen menee kuukausia. Koko talvisydäntä ei silti tarvitse pilata kieltäymyksillä.

Mitäpä jos valmistautuisit juhlatunnelmaan viettämällä terveellisen marraskuun? Kun pidättäydyt kuukauden ajan alkoholista ja sokerista sekä harrastat säännöllisesti liikuntaa, voit viettää joulukuuta vapaammissa merkeissä. Kun pelaat korttisi oikein, et joudu uutenavuotenakaan tekemään epätoivoisia lupauksia laihdutuskuureista tai uudesta kuntosalielämästä.

Tavoite: En syö sokeria kuukauteen

Näin onnistut

Jätä marraskuun ruokavaliosta pois kaikki lisätty sokeri. Hedelmien ja marjojen luontainen sokeri on sallittu. Ole johdonmukainen alusta asti, äläkä syö ruokia, joiden raaka-aineluettelossa on sokeria. Näin totut aitoihin raaka-aineisiin. 

Jos sisu uhkaa pettää

Syö hitaammin, niin tulet kylläiseksi pienemmistä annoksista. Makean­himon iskiessä voit popsia hedelmän tai sokerittoman keksin. Vältä parhaasi mukaan keinotekoisia makeutusaineita, jotta opit nauttimaan elämästä ilman makeita välipaloja.

Palkinto

Jos syöt yleensä paljon makeaa, aluksi voi tulla pieniä vieroitusoireita. Palkinnoksi saat vakaan verensokeritason, ravitsevampaa ruokaa ja todennäköisesti myös solakamman vartalon. 

Oletko riippuvainen sokerista? Tee testi, niin saat vastauksen.

Helpotettu versio: Sokeri sallittu viikonloppuisin

Pidättäydy sokerista arkisin, mutta anna itsellesi kuitenkin lupa tehdä kaksi poikkeusta sääntöön viikonlopun aikana. Esimerkiksi perjantaina voit syödä vähän karkkia ja sunnuntai-iltana kakunpalan. Pidä makeansyönti aisoissa arkena. Poikkeukset hidastavat painonlaskua.

Ehkä sinua kiinnostaa...