Nainen pyöräilee
© iStock

Fillaroi itsesi fiksummaksi

Keskitehoisen liikunnan on todettu vahvistavan aivoja välittömästi.

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017 teksti Jeanette Linder ja Irene Brøndum

Virkistä aivot liikunnalla

Kun edessä on työhaastattelu, tentti tai muuta terävyyttä vaativaa, kannattaa hiukan kohottaa sykettä sitä ennen. Liikunta parantaa kunnon lisäksi myös aivotoimintaa heti suorituksen jälkeen, varsinkin jos liikkuu niin, että syke nousee. 

20 minuutin pyöräily

Aivojen virittämiseen riittää 20 minuutin pyöräily, kunhan vähän kiihdyttää vauhtia. Pyöräily on keski­tehoista, kun hengästyt hiukan, mutta voit keskustella ajaessasi, vaikka et aivan sujuvasti.

Koehenkilöt pantiin tekemään erilaisia kuntopyöräharjoituksia, joiden teho ja pituus vaihtelivat, jotta nähtäisiin, kuinka ne vaikuttavat aivotoimintaan. Koehenkilöt pyöräilivät joko 20 minuuttia rauhallisesti, 20 minuuttia keskiteholla tai 40 minuuttia rauhallisesti. Kaikki harjoitustuokiot antoivat potkua kognitiivisiin testeihin niin, että kaikki suoriutuivat aiempaa paremmin pyöräilyn jälkeen. Kaikkein parhaat tulokset syntyivät kuitenkin keskitehoisen 20-minuuttisen jälkeen, vaikka 40 minuutin harjoituksen tehneiden treeni oli fyysisesti mitaten teholtaan samanarvoinen.

Lähde: Ritsumeikan yliopisto

Ehkä sinua kiinnostaa...