Nainen osoittaa alapäätään

Terve intiimialue ei juuri muistuttele itsestään.

© iStock

Tärkeä mutta tuntematon intiimialue

Mitä intiimialueelle kuuluu ja kuinka hoitaa sitä oikein? Jokaisen naisen kannattaa opetella pitämään intiimialue terveenä ja puhtaana koko loppuelämän ajan.

maanantai 22. tammikuuta 2018 teksti Maria Jespersen

10 vinkkiä intiimialueen hyvinvointiin

Jos intiimialueellasi ei ole ollut ongelmia, olet yksi harvoista onnekkaista. Useimmat nimittäin kärsivät elämänsä aikana ainakin jostain alapään pulmasta, viimeistään vaihdevuosien jälkeen. Onneksi vaivoja ei tarvitse odotella alistuneena, vaan intiimialueensa terveyden hyväksi voi tehdä paljonkin. 

Lue alta, miten pidät huolta intiimialueen bakteeritasapainosta ja hoidat yleisimpiä intiimialueen vaivoja.

1. Vältä saippuaa

Hyvä hygienia on tietysti tärkeää, mutta emättimen hienous on, että se puhdistaa itse itsensä. Yli-innokas hygienia ja saippuan käyttö herkällä ihoalueella saattaa pikemminkin herkistää limakalvoja ja aiheuttaa kutinaa. Jos haluat välttämättä käyttää saippuaa, valitse hellävarainen pesuneste, jonka pH-arvo on matala. 

2. Vältä pikkuhousunsuojia

Ellet kärsi inkontinenssista, vältä pikkuhousunsuojia. Tuotteen käsitelty pintakerros voi aiheuttaa ärsytystä, kutinaa ja kirvelyä. Jos on pakko käyttää pikkuhousunsuojia, valitse luomusuojat, jotka ovat hellävaraisempia iholle ja limakalvoille kuin tavalliset. 

3. Anna karvojen kasvaa

Jotkut kuvittelevat, että alapään karvoitus on epähygieeninen, mutta se ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, intiimialue on entistä suojattomampi bakteereita vastaan, jos sen ajelee sileäksi, ja sisemmät häpyhuulet saattavat tulla esiin. 

Partahöylä

Jos haluat pitää intiimialueen ihon sileänä, käytä vain riittävän terävää ja puhdasta ajeluterää, jotta vältyt kutinalta ja muilta vaivoilta.  

© iStock

5. Muista kondomi

Toimiva seksielämä on hyväksi sekä parisuhteelle että mielialalle. Seksi stimuloi limakalvoja ja auttaa pitämään intiimialueen terveenä. Jos vaihdat seksikumppania usein, suojaa itsesi bakteerien aiheuttamilta sairauksilta, kuten klamydialta ja tippurilta, käyttämällä kondomia. 

6. Syö vähemmän sokeria

Makeisia napostellessa verensokeri kohoaa, ja samalla kohoaa emättimen limakalvon sokeripitoisuus. Tästä kiittävät erityisesti hiivasieni ja bakteerit, joita sokeripitoinen alusta ruokkii. Seurauksena on ärsytystä, punoitusta ja kutinaa.

7. Noudata käyttöohjeita

Kun käytät siteitä tai tamponeja, muista vaihtaa ne riittävän usein pakkauksen ohjeen mukaan. Jos ihosi ja limakalvosi ovat herkät, kuukautiskuppi voi sopia sinulle, koska se ei ärsytä limakalvoja.  

Vaaleanpunainen kuukautiskuppi
Kuukautiskuppi

Kuukautiskupin voi tyhjentää ja käyttää yhä uudelleen.

© iStock

7. Vältä kylmää

Pidä itsesi lämpimänä, kun ulkona on kylmää. Villaiset alusvaatteet suojaavat ulkona mukavasti. Älä istu kylmillä alustoilla. 

8. Treenaa lantionpohjaa

Treenaa lantionpohjan lihaksia, vaikka et olisi synnyttänyt. Jos et tiedä, miten harjoitteet tehdään, hyvä nyrkkisääntö on, että harjoitteen tulee tuntua peräaukon seudulla.

  • Asetu selällesi polvet koukussa ja kädet suorina sivulla. Jännitä lantionpohjan lihaksia ja laske hitaasti viiteen, rentoudu sitten 10 sekuntia. Toista vielä viisi kertaa.
  • Haasta itsesi tekemällä sama harjoite joko seisten tai istuen. Yritä pitää jännitys samalla, kun nouset ylös tuolilta.

Katso vinkit lantionpohjan lihasten vahvistamiseen.

9. Hanki mummopöksyt

Jos haluat helliä intiimialuettasi, hanki alushousut, jotka lämmittävät eivätkä ärsytä ihoa ja limakalvoja. Jos intiimialueella ei ole ongelmia, voit toki käyttää stringejä, mutta jos jokin vaivaa, on parempi käyttää mukavia alushousuja, jotka eivät lisää vaivoja.

10. Syö maitohappobakteereja

Emättimen pH-arvo ei saa olla liian hapan eikä liian emäksinen. Tasapainoa on vaikea säädellä ruokavaliolla, mutta voit ehkäistä tulehduksia nauttimalla 

Asiantuntija: gynekologian erikoislääkäri C. Felding

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee