Nainen paistattelee päivää
© Colourbox

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiini on elimistölle tärkeä vitamiini, jonka riittävästä saannista kannattaa huolehtia etenkin pimeinä talvikuukausina. D-vitamiinin puutos on yhdistetty muun muassa luukatoon, verenkiertotauteihin ja syöpään. Oman veren D-vitamiinipitoisuuden mittauttamalla voi selvittää, onko saannin lisääminen tarpeen. Myös tietyt oireet voi kieliä D-vitamiinin lisääntyneestä tarpeesta.

tiistai 7. maaliskuuta 2017 teksti Cecilie Dumanski

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

Nämä kuusi oiretta voivat johtua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista. Lue, kannattaisiko sinunkin tankata lisää D:tä sekä vinkit saannin lisäämiseen.

1. Lisääntynyt hikoilu

Helmeileekö hiki otsalla jo astianpesukoneen tyhjennyksestä? Runsas hikoilu kevyen puuhastelun aikana voi olla merkki siitä, että saat liian niukalti D-vitamiinia.

Näin saat D-vitamiinia ravinnosta.

2. Univaikeudet

Eikö uni tule iltaisin tai heräiletkö öisin, vaikka jätät iltakahvit väliin ja sammutat älylaitteet jo hyvissä ajoin? Uniongelmat voivat juontua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista.

Kesän koittaessa D-vitamiinia saa myös jälleen ilmaiseksi taivaalta!

3. Epämääräiset lihas- ja nivelsäryt

D-vitamiini ja kalsium liittyvät luuston, nivelten ja lihasten hyvinvointiin, ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi lisätä nivelsärkyjen ja luukadon riskiä sekä olla yhteydessä huonontuneeseen suorituskykyyn. 

Tue luuston hyvinvointia oikealla ravitsemuksella.

4. Toistuvat taudit

Alati toistuvat flunssat ja köhät voivat johtua D-vitamiinin puutteesta, joka on varsin yleistä talvikuukausina, kun auringonvaloa ei juuri saada.

Näin helpotat oloa, kun flunssa iskee.

5. Alakuloisuus

Liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi tutkimusten mukaan olla yhteydessä myös masennukseen.

Lue 11 vinkkiä elämänilon lisäämiseen.

6. Hiustenlähtö

 Jos tukka ei pysy päässä, taustalla voi olla raudan ja D-vitamiinin puute.

Lue lisää raudan saannista.

Ehkä sinua kiinnostaa...