© Colourbox

Miksi gluteenia EI kannata vältellä turhaan

Kartatko gluteenia, vaikka sinulla ei ole todettu keliakiaa? Kerromme, miksi ei ehkä kannattaisi.

tiistai 17. toukokuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Nykyisin gluteenia välttelevät eri syistä usein nekin, joilla ei ole todettu varsinaista keliakiaa. Gluteenittomaan ruokavalioon vaihtamista muista kuin terveyssyistä kannattaa kuitenkin harkita huolella.

Gluteenittomien tuotteiden tarjonta on kasvanut ja monipuolistunut runsaasti viime vuosina, ja gluteenitonta ruokavaliota on entistä helpompi noudattaa. Gluteenittomuudesta on haettu apua muun muassa painonpudotukseen, turvotusten vähentämiseen ja virkeämpään oloon.

Gluteenin karttamisesta voi kuitenkin muille kuin keliakiaa sairastaville olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Gluteenittomat tuotteet voivat nimittäin usein sisältää enemmän rasvaa ja sokeria kuin gluteenipitoiset tuotteet. Asiantuntijat arvelevat lihavuuden, insuliiniresistenssin ja aineenvaihduntahäiriöiden lisääntyneen samalla, kun gluteenisaantiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota. Gluteeniton ruokavalio voi lisäksi johtaa B-vitamiinin ja raudan puutokseen, ruuansulatukseen perehtynyt asiantuntija Norelle R. Reilly kertoo.

Muiden kuin keliakiaa sairastavien kannattaakin miettiä kaksi kertaa ennen siirtymistä täysin gluteenittomaan ruokavalioon.

Mikäli vatsan turvottelu vaivaa, kannattaa ruokavalioon lisätä turvottelua vähentäviä ruokia ja välttää turvotusta yleisesti aiheuttavia ruoka-aineita, jotka toki voivat sisältää gluteenia. Lue lisää turvotusta vähentävistä ruuista täältä.

----

KUNTO PLUS suosittelee 

Ruokapäiväkirja sopii sinulle, joka rakastat hyvää ruokaa, mutta haluat tarkkailla kaloreita.
Se on täydellinen palvelu, kun haluat elää terveellisemmin ja laihtua ehkä yhden tai kaksi vaatekokoa.
Ruokapäiväkirjaa on helppo käyttää, ja sen avulla saat nopeasti käsityksen ruokavaliostasi ja kaloriensaannistasi.

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...