Nainen irvistää tuskissaan
© Colourbox

Kasvojumpalla lievitystä pääkipuun

Kasvojen lihaksiston treenaus ei vaadi paljon aikaa tai vaivaa. Yksinkertaisten harjoitteiden avulla voi esimerkiksi ehkäistä päänsärkyä ja virkistää väsynyttä ilmettä.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti Cecilie Dumanski

Moni voimistaa kehon suuria lihasryhmiä ahkeralla lihaskuntoharjoittelulla, mutta kasvojen pienet lihakset jäävät usein tyystin huomiotta. Kireät kasvolihakset saattavatkin olla yksi syy sitkeän päänsäryn taustalla.

Kasvojen ja pään alueella on kymmenittäin pieniä lihaksia, joiden harjoittaminen tekee hyvää niin sisäisesti kuin ulkoisesti. 

Pääkivun taltuttamisen lisäksi kasvojumppa voi

  • lievittää stressioireita
  • silottaa ryppyjä
  • häivyttää tummia silmänalusia
  • kohottaa kasvoja luonnollisesti
  • ylläpitää lihasten kimmoisuutta
  • tuoda täyteläisyyttä huuliin.

Kasvojumppaa on helppo kokeilla kotioloissa. Kasvojen lihakset ovat pieniä, joten harjoittelu voi tuottaa tulosta melko lyhyessäkin ajassa.

Kolmen kohdan kasvojumppa

  1. Aseta kolme sormea kummankin kulmakarvan yläpuolelle ja paina kulmia sormilla alaspäin. Nosta samaan aikaan kulmakarvoja ylös vastustaen sormien liikettä viiden sekunnin ajan. Rentouta kasvot ja toista harjoite 10 kertaa.
  2. Aseta kolme sormea molemmille poskipäille. Hymyile mahdollisimman leveästi ja paina samalla poskilihaksia alaspäin viiden sekunnin ajan. Rentouta kasvot ja toista harjoite 10 kertaa.
  3. Laita molemmat kädet nyrkkiin ja vie ne leuan alle. Työnnä alaleukaa hitaasti alaspäin ja vastusta liikettä käsillä viiden sekunnin ajan. Voit tehostaa harjoitetta avaamalla suun. Rentouta kasvot ja toista harjoite 10 kertaa.

Säännöllisen kasvojumpan myötä saatat huomata, kuinka kasvojen ilme kirkastuu ja pääkivut hellittävät. 


Ehkä sinua kiinnostaa...