Nainen kieltäytyy leivästä
© iStock

Gluteeni voi aiheuttaa vatsavaivoja

Leipä, myslipatukat, leivonnaiset, näkkileipä, keksit, pasta... monissa tutuissa elintarvikkeissa on gluteenia. Joillekin gluteeni kuitenkin aiheuttaa vatsaoireita. Kerromme, miten oireet ilmenevät ja miten selätät ne.

maanantai 28. elokuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Viljatuotteet aiheuttavat voimakkaita oireita

Keliakia on elinikäinen sairaus, jonka aiheut­taa yliherkkyys esimerkiksi kotimaisissa viljoissa esiintyvälle gluteeni-nimiselle proteiinille. Kun keliaakikko syö gluteenipitoista ruokaa, hänen elimistönsä muodostaa vasta-aineita omia kudoksiaan vastaan eli kyseessä on niin sanottu autoimmuunisairaus. Suomessa keliakiaa sairastaa noin 2 % väestöstä.

Keliakian oireet

  • Turvotus, ilmavaivat, oksentelu, anemia, ­väsymys ja ihottumat. Oireet vaihtelevat, ja niiden voimakkuus on yksilöllistä.
  • Vatsavaivojen ohella keliakia saattaa siis aiheuttaa esimerkiksi väsymystä. Hoitamaton keliakia aiheuttaa tyypillisesti foolihapon, raudan, B12-vitamiinin, kalsiumin ja D-vitamiinin puutosta, sillä sairaus tuhoaa ohutsuolen suolinukkaa, mikä ehkäisee ravinteiden imeytymistä ruuasta elimistöön. Koska suoliston limakalvot tuottavat myös laktaasientsyymiä, keliaakikolle saattaa kehittyä myös laktoosi-intoleranssi, mikäli sairautta ei hoideta eikä gluteenittomasta ruokavaliosta pidetä kiinni. 

Keliakian syyt

Keliakian oireet häviävät tarkalla ruokavaliohoidolla, mutta sairauden perimmäinen syy on edelleen arvoitus. Keliakia on perinnöllinen sairaus: jos sitä esiintyy vanhemmilla tai sisaruksilla, sairastumisriski keliakiaan on 10–15 %.

Keliakian hoito

Kun vältät esimerkiksi vehnää, ohraa tai ruista sekä ylipäänsä aivan kaikkea, missä on gluteenia, ohutsuolen limakalvo saa aikaa parantua. Jos limakalvo vahingoittuu pitkäaikaisesti, seurauksena saattaa olla esimerkiksi hampaiden kiillevaurioita, osteoporoosia ja niveltulehduksia. Tavallisten, kotimaisista viljoista valmistettujen leipomotuotteiden ja ruokien sijaan kannattaa käyttää gluteenitonta kauraa (ns. puhdaskauraa), riisiä, kvinoaa, hirssiä, maissia, palkokasveja ja perunaa. Tutustu aina tarkasti tuoteselosteisiin ja raaka-aineluetteloihin, sillä gluteenia on yllättävissäkin tuotteissa.

Pikaopas gluteenittomaan ruokavalioon

Ehkä sinua kiinnostaa...