Naiselta mitataan verenpainetta

Verenpaine on koholla, kun yläpaine on 140 tai alapaine yli 90 tai näitä korkeampi.

© iStock

Elintavat auttavat pitämään verenpaineen kurissa

Kohonnut verenpaine on hyvin yleinen vaiva erityisesti keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla. Riski riippuu osittain myös elintavoista, joten kerromme, mitkä 6 tapaa voivat auttaa pitämään verenpaineen kurissa.

tiistai 19. joulukuuta 2017

Omaa verenpainetta ei pysty hallitsemaan sataprosenttisesti, sillä siihen vaikuttavat myös perimä ja ikä. Kohonneen verenpaineen riski riippuu kuitenkin suuresti myös elintavoista, ja suhteellisen pienilläkin muutoksilla voi saada paineen takaisin terveemmälle tasolle.

Verenpaineen ja painon välillä on yhteys

Ylipainoisella hormonit pyrkivät nostamaan verenpainetta. Verenpaine laskee jokaista laihdutettua kiloa kohden 1 mmHg (millimetriä elohopeaa), joten 5-10 kilon painonpudotuksella on jo todella suuri vaikutus verenpaineeseen.

Ruokavaliolla paine laskuun

Ruokavaliomuutoksilla voi laskea verenpainetta merkittävästikin. Ensimmäisenä kannattaa vähentää suolan käyttöä, sillä suola kerää nestettä verisuoniin, mikä saa verenpaineen nousuun. Moni saa huomaamattaan liikaa suolaa, sillä sitä piilee runsaasti niin lakritsissa, pikaruuassa, leivässä kuin leikkeleissäkin. Suolan käytön vähentämisen lisäksi on tärkeää varmistaa, että saa tarpeeksi kaliumia. Kalium laajentaa verisuonia ja laskee siten verenpainetta, ja sitä on runsaasti esimerkiksi kasviksissa, palkokasveissa ja pähkinöissä.

Korkea syke – alhainen paine

Jo puolen tunnin keskiraskaalla liikunnalla on suotuisa vaikutus verenpaineeseen. Säännöllisesti liikuntaa harrastavien riski sairastua verenpainetautiin on 25 prosenttia pienempi kuin niiden, jotka eivät harrasta lainkaan liikuntaa. Kestävyysliikunta on erityisen tehokasta, sillä se alentaa sekä lepo- että kuormitusvaiheen painetta. Myös lihaskuntoharjoittelu voi olla hyödyksi erityisesti, jos se tehdään kuntopiirityyppisesti pienillä painoilla ja isolla toistomäärällä.

Alkoholia kohtuudella

Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että alkoholin kohtuukäyttö voi ehkäistä korkeaa verenpainetta. Liikakäytöllä on sen sijaan päinvastainen vaikutus. Yksi alkoholiannos nostaa tilapäisesti verenpainetta, ja jos alkoholia juodaan useana päivänä peräkkäin, verenpaine ei ehdi palautua normaalille tasolle. Alkoholia ei siis kannata alkaa juoda paljon ja säännöllisesti ja kuvitella sen olevan terveydelle hyödyllistä! 

Rauhallinen mieli heijastuu verenpaineeseen

Ruuhkassa jumittamisen tai juuri kotoa lähtiessä kadonneiden avainten aiheuttama akuutti stressi nostaa verenpainetta hetkellisesti. Normaalisti verenpaine palautuu tällaisesta piikistä nopeasti. Mutta jos arkesi on todella stressaavaa, voi verenpaine jäädä kroonisesti korkealle. Yritä lievittää stressiä ja alentaa samalla verenpainetta vaikka joogalla, meditaatiolla tai keskustelemalla huolistasi ystävän kanssa. Usein stressin lievittyminen pitkällä aikavälillä vaatii kuitenkin muutoksia arkeen, jotta stressin juurisyyt poistuvat. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...