Nainen juo kahvia suuresta neonvihreästä mukista
© iStock

5 merkkiä siitä, että elimistösi on avun tarpeessa

Kun elimistö yrittää viestiä, kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Nämä voivat olla merkkejä siitä, että korjaavia toimenpiteitä tarvitaan.

maanantai 31. heinäkuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Elimistöllä on tapansa viestiä erilaisista epätasapainotiloista, merkit täytyy vain osata lukea. Alla muutama sisäinen ja ulkoinen muutos, joka voi kieliä yllättävästäkin vaivasta.

1. Jatkuva makeanhimo

Jos mieli halajaa alituisesti jotain sokeripitoista, voi syy piillä ruokavaliossa tai mielentilassa. Epäsäännöllinen ateriointi voi aiheuttaa verensokerin notkahteluja, joihin himoitaan pika-avuksi jotain nopeasti verensokeria nostavaa. Toisaalta stressi, väsymys ja alakuloinen olo saavat yhtälailla kaipaamaan herkuista pikapiristystä. Terveellisempi vaihtoehto molemmissa tapauksissa olisi pitää ateriavälit riittävän lyhyinä ja panostaa monipuoliseen ruokavalioon. Karkkien sijasta herkkunälkään voi kokeilla tummaa suklaata, jonka sisälmistä antioksidanteista on elimistölle jotain hyötyäkin. Suklaalla ei silti kannata hurvitella – muutama pala riittää.

2. Jääkylmien syötävien himo

Kyseessä voi olla raudanpuute. Jäätelönhimoon kannattaisikin tällöin popsia jotain mieluummin jotain rautapitoista, kuten kananmunaa tai lihaa. Raudanpuute kannattaa varmistuttaa lääkäriltä ennen rautalisän aloittamista.

3. Vaalea rengas iiriksen ympärillä

Jos silmiin ilmestyy iiriksen ympärille vaalea rengas, se voi olla merkkinä liian korkeasta kolesterolista. Kolesteroliarvot kannattaa tarkistuttaa lääkärillä.

4. Karheat hiukset ja lohkeilevat kynnet

Karheat hiukset ja lohkeilevat kynnet voivat kieliä B-vitamiinin puutteesta. B:tä saa esimerkiksi maidosta ja sienistä. Lääkäriltä kannattaa kysyä lisävinkkejä siihen, miten B-vitamiinin saannin voi saada kohdilleen ruokavaliomuutoksilla ja mahdollisella vitamiinilisällä.

5. Verenvuoto ikenissä

Jos ikenet vuotavat herkästi verta, saattaa taustalla piillä C-vitamiinin puute. Lisää ruokavalioon sitrushedelmiä, pinaattia, kaalia, tomaattia ja parsakaalia, joista saat reippaasti C:tä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee