Nainen laittaa ruokaa keittiössä
© iStock

15 superhelppoa tapaa tehdä ruokavaliosta terveellisempi

Pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus. Kokosimme 15 vinkkiä terveellisempään ruokavalioon.

sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Pienilläkin muutoksilla voi olla yhdessä iso vaikutus. Kokosimme 15 tapaa tehdä arjen syömisestä hieman terveellisempää – makunautinnoista tinkimättä.

Aloita aamusi munalla
Tutkimuksen mukaan hiilihydraattipitoisen aamiaisen vaihtaminen kananmuna-aamupalaan auttaa syömään vähemmän myöhemmin päivällä. Kananmunat sisältävät runsaasti kylläisyyttä antavaa proteiinia, rautaa sekä E- ja D-vitamiinia. Pieni muna – suuri terveyshyöty!

Jaa kakku pienempiin paloihin
Aivot mieltävät kakkupalan yhdeksi annokseksi riippumatta siitä, minkä kokoisen palan lautasellesi leikkaat. Voit siis nipistää sokerin saannista ottamalla ohuempia siivuja ilman, että sinusta (tai aivoistasi) tuntuu, että kaikki kiva aina kielletään.


Voi vaihtoon
Voileipä maistuu ilman voitakin! Kokeile voin tilalla soseutettua avokadoa. Se paitsi maistuu mainiolta, myös sisältää runsaasti erityisen terveellisiä kertatyydyttymättömiä rasvoja, jotka vaikuttavat edullisesti kolesterolitasapainoon ja voivat vähentää tulehdusta elimistössä.

Nam - banskua!
Kokeile korvata leivonnassa osa valkoisesta sokerista banaanilla. Keltainen herkkuhedelmä sisältää runsaasti hedelmäsokeria ja käy näin luonnolliseksi makeuttajaksi. Lisäbonuksena saat B­vitamiinia sekä hieman A­ ja C­vitamiinia.

Syö perunat kuorineen
Kuorimalla tulee turhaan poistettua potuista tärkeää ravintokuitua ja B- ja C-vitamiineja. Kiireinen kuorija ilahtuu myös ajan säästämisestä päivittäisessä perunateatterissa.

Täysjyvää pasta-aterialla
Saat 156 % enemmän kuitua kun vaihdat valkoisen pastan täysjyvään.

Kapeasta lasista tulee juotua vähemmän
Leveässä lasissa pinta on matalalla, mikä huijaa luulemaan, että juomaa on todellista vähemmän. Leveästä lasista tuleekin helposti juotua enemmän. Kapeampi lasi auttaa vähentämään juomista kertyviä kaloreita.

Tilaa ruoka netistä
Kun suunnittelet muutaman päivän ruoat etukäteen ja tilaat ruokakassin kotiovellesi tai valmiina noudettavaksi, säästät paitsi aikaa myös jokapäiväisen pähkäilyn vaivan.

Pakasta hedelmiä
Pakastetut banaaniviipaleet, viinirypäleet ja marjat ovat kuin karkkeja! Pakastamalla osan ostamistasi hedelmistä torjut myös ruokahävikkiä. Jäiset hedelmät ja marjat maistuvat sellaisinaan tai vaikka smoothieissa.

Muista välipalat
Terveellinen välipala iltapäivällä auttaa pitämään verensokerin tasaisena ja pikkunälän loitolla päivälliseen asti. Esimerkiksi ruisleipä vähärasvaisilla päällysteillä tai pari pork­ kanaa ovat maistuvia välipaloja, jotka on helppo vaikka kuljettaa mukanaan.

Pienempi lautanen: kun lautasen läpimitta kutistuu 30:stä 22 senttiin, kalorien saanti vähenee 22 %.

Laske aterimet joka suupalan jälkeen. Näin tulet syöneeksi hitaammin ja ehdit saada kylläisen olon ennen ähkyä.

Parhaat palat ensin 
Jos syöt aterian mieluisimmat osat ensimmäiseksi, voit helposti lopettaa heti, kun vatsa täyttyy, eikä sinun olekaan enää ”pakko” syödä ihan kaikkea.

Jääkaappi järjestykseen
Aseta jääkaapin terveellisin sisältö silmien korkeudelle ja siirrä epäterveellisempi aines muille hyllyille, niin turhat houkutukset eivät osu silmiin aina, kun avaat oven. Kannattaa myös säilyttää epäterveelliset ruoat rasioissa, joista ei näy läpi. 

Leikkaa limuista
Älä lastaa jääkaappia täyteen limppareita vaan salli sinne vain yksi pullo kerrallaan. Kun tarjolla on vain yksi pullo, se tulee todennäköisesti käytettyä säästeliäämmin kuin jos käden ulottuvilla olisi kokonainen sikspäkki tai vaikka pari.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee