Iloiset juoksijat saapuvat maaliin juoksutapahtumassa
© iStock

Syö oikein ennen juoksutapahtumaa

Aiotko osallistua juoksutapahtumaan? Oikeilla ravitsemusvalinnoilla tuet suorituskykyäsi tehokkaasti!

sunnuntai 27. elokuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

5 ravitsemusvinkkiä juoksutapahtumaan valmistautuvalle

1. Vältä juomasta liikaa juoksua edeltävinä tunteina. Neste voi ehtiä kulkea elimistösi läpi, jolloin pissahätä yllättää kesken juoksun. Juo sen sijaan sopivia määriä jo koko edeltävän vuorokauden ajan ja juoksupäivänä vain sen verran kuin janoosi tarvitset.

Lue viisi vinkkiä, joiden avulla vältät vessahädän kesken juoksun!

2. Täytä energiavarastot edellisenä päivänä. Varsinkin puolimaratonille ja pitemmille matkoille on hyvä varautua hiilihydraatti­tankkauksella. Se käy helpoimmin syömällä hiukan ylimääräistä hiilihydraattia joka aterialla.

Näin täytät hiilarivarastot ennen juoksutapahtumaa.

3. Vältä kokeiluja edellisiltana. Vatsa voi reagoida yllättävällä tavalla, kun jännität. Syö sen vuoksi tuttuja, hyvin sietämiäsi ruokia.

4. Syö vatsaystävällinen aamiainen kolme tuntia ennen juoksua. Sen pitää täyttää, mutta se ei saa ärsyttää vatsaa. Älä ahda itseäsi täpötäyteen, että ruoka ehtii sulaa ennen juoksua.

Lue aamupalavinkit juoksupäivään!

5. Nauti energiageeli tai banaani ja 2,5 dl vettä varttitunti ennen juoksua, jos matka on pitempi kuin 12 km. Näin saat verensokerin kohdilleen, ja juoksuun riittää energiaa.

Lisää vinkkejä juoksuharjoitteluun sekä tehokkaat treeniohjelmat löydät täältä!

Ehkä sinua kiinnostaa...