Kaksi naista juoksee juoksumatolla kuntosalilla
© Colourbox

Syö näin ennen treeniä

Onko seuraavaava treeni juoksulenkki, voimaharjoitus vai joogaa? Katso, mitä sinun tulisi syödä ennen sitä.

tiistai 13. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Monet ajattelevat, että on yhdentekevää, mitä syö ennen harjoittelua. Mutta siinä he ovat väärässä. Syömiset kannattaa vieläpä suunnitella sen mukaan, onko seuraava treeni normaali viiden kilometrin juoksulenkki, pilates- tai joogatunti tai kova intervalliharjoitus.

Olet menossa kävelylenkille

Ennen kävelylenkkiä voit syödä esimerkiksi yhden hedelmän, vaikkapa päärynän, tai pienen palan juustoa. Energiasisällön tulisi jäädä noin 100 kilokaloriin. Kun tiedossa ei ole kova treeni, kevyempikin välipala riittää.

Olet menossa joogaan

Jos pidät maidosta, voit juoda lasillisen ennen joogaa. Sen lisäksi voit ottaa vaikka kalkkunaleikkeleen. Tällaisessa välipalassa on noin 200 kilokaloria energiaa, jos juot rasvatonta maitoa. Kevyt välipala auttaa välttämään huonon olon, kun olet pää alaspäin alaspäin katsova koira -asanassa. Nauti välipala vähintään tuntia ennen treeniä.

Olet tekemässä voimatreenin

Yksi parhaista välipaloista ennen voimaharjoittelua on kreikkalainen jogurtti. Syö sitä noin 2,5 dl ja ota sen lisäksi banaani. Välipalassa on noin 250 kilokaloria energiaa, ja se sisältää lihasten tarvitsemaa proteiinia ja hiilihydraattia, joista saat lisäksi runsaasti energiaa. Syö välipala noin puoli tuntia ennen treeniä.

Olet menossa juoksulenkille

Ennen juoksulenkkiä on tärkeää nauttia hiilihydraatteja, jotta elimistössä on tarpeeksi energiaa. Noin 300 kilokaloria vastaa noin 30 grammaa hiilihydraattia. Sämpylänpuolikas rasvan kera on hyvä vaihtoehto. Syö välipala noin tuntia ennen lenkkiä.

Ehkä sinua kiinnostaa...