Kaksi naista pukuhuoneessa treenin jälkeen
© iStock

Syö hiilihydraatteja heti treenin jälkeen

Keho on heikoimmillaan heti kovan treenin jälkeen. Siksi on tärkeää saada palautuminen heti käyntiin.

maanantai 20. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Tutkimusten mukaan elimistö ja etenkin immuunipuolustus ovat heikoimmillaan heti kovan harjoittelun jälkeen. Siksi on tärkeää antaa elimistölle sen kipeästi tarvitsemaa energiaa niin pian kuin mahdollista.

On selvää, että liikunta tuo mukanaan lukemattomia hyötyjä mm. sairauksien ehkäisyssä. Mutta kovan treenin jälkeen elimistö on erityisen altis sairastumiselle, joten siksi ei ole yhdentekevää, mitä suuhunsa laittaa heti harjoittelun perään. Elimistö nimittäin stressaantuu rasituksesta, mikä heikentää immuunipuolustusjärjestelmän toimintaa.

Tärkeintä on antaa elimistölle nopeasti energiaa, ja parhaiten se hoituu hiilihydraateilla. Ne käynnistävät palautumisen, ja myös immuunipuolustus toipuu nopeasti entiselleen.

Tämä ei tarkoita sitä, että viisainta olisi jättää treenaus sikseen. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että aerobinen harjoittelu ja lihaskuntoharjoittelu auttavat elimistöä suojautumaan mm. syövältä, diabetekselta ja masennukselta, ja lisäksi treeni lisää myös aivojen hyvinvointia. Ja nämä ovat vain muutamia harjoittelun tuomista hyödyistä!

Onko sinulla pömppövatsa? Katso, miten pääset siitä eroon!

Elimistö on siis alttiina sairauksille heti kovan treenin jälkeen, joten pidä huolta, että autat elimistöä suojautumaan ikäviltä sairauksilta nauttimalla oikeanlaista ruokaa heti kotiin päästyä.

Hyviä treenejä!

Anna vartalollesi parhaat edellytykset suoriutua tiukasta treenistä. Saat upean Kari Traa -treenisetin ERITTÄIN edullisesti täältä.

Ehkä sinua kiinnostaa...