Muskelit kasvavat kasvisruokavaliollakin

Treenaava kasvissyöjä voi päästä kovaan kuntoon siinä missä sekasyöjäkin.

sunnuntai 8. tammikuuta 2017 teksti Jesper Larsen

Ne, jotka vielä luulivat, että pelkällä kasvisruualla ei treenaaja pitkälle pötki, saattavat muuttaa mielipidettään uuden tutkimuksen myötä.

70 kestävyysurheilijan tutkimuksessa todettiin nimittäin kasvissyöjien yltävän helposti yhtä hyviin suorituksiin sekasyöjiin verrattuna sekä kestävyyskuntoa että voimaa mitattaessa.

Kasvissyöjillä ruista ranteessa

Tutkimukseen osallistui 27 kasvissyöjää ja 47 sekasyöjää. Heidän maksimaalista hapenottokykyään mitattiin juoksumattotreenissä, jossa kasvissyöjämiehet osoittautuivat yhtä kovakuntoisiksi kuin sekasyöjämiehet, ja kasvissyöjänaisilla maksimaalinen hapenottokyky oli huimat 13 prosenttia suurempi kuin sekasyöjänaisilla.

Suurin yllätys oli kuitenkin reidenojennuksilla suoritettu lihasvoimatesti, jossa kasvissyöjät ylsivät yhtä koviin suorituksiin sekasyöjien kanssa.

Kasvisruokavaliosta puhtia oikeilla valinnoilla

Tutkimus on viime vuosina osoittanut, että punainen liha voi lisätä syöpäriskiä.

Punaisen lihan jättämisessä tai kokonaan kasvisruokavalioon siirtymisessä saattaa kuitenkin arveluttaa, miten se vaikuttaa treenin tuloksiin ja etenkin voiman ja lihasmassan kasvattamiseen.

Proteiinin saantiin kannattaakin tällöin kiinnittää huomiota ja sisällyttää ruokavalioon runsaasti terveellisiä kasviperäisiä proteiinin lähteitä, kananmunia ja maitotuotteita. Tällöin treenin tulokset eivät sekasyöjien suorituksista, kuten uusi tutkimus osoittaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...