Kurkumiini ehkäisee lihasten kipeytymistä

Rankan treenin jälkeen tuntuu autuaalta - kunnes lihakset kipeytyvät. Apu löytyy kurkumiinista: lihasten kipeytymistä voi ehkäistä kurkumiinilla.

maanantai 13. kesäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Jos haluat välttää lihasten kipeytymistä, kannattaa kokeilla kurkumiinia. Tuoreen tutkimuksen mukaan kurkumiini, joka antaa kurkumalle sen keltaisen värin, vähentää lihassärkyä.

Uusiseelantilaisessa tutkimuksessa 17 koehenkilöä nautti joko 2,5 g annoksen kurkumiinia tai tehotonta lumelääkettä kahdesti päivässä ennen rankkoja jalkatreenejä.

Kurkumiini vähensi lihasten arkuutta ja edisti palautumista.

Kuivatussa kurkumassa on n. 3,4 % kurkumiinia eli 2,5 gramman lihaskipuun tehoavan annoksen saadakseen on lusikoitava niin paljon kurkumaa, että sen saa helpommin lisäravinteista.

Kurkuman terveelliset antioksidanttivaikutukset saa jo nauttimalla 0,5 - 3 grammaa kurkumaa päivässä. Ruokalusikallinen kuivattua kurkumaa painaa 6,8 g.

Ehkä sinua kiinnostaa...