Irtokarkkeja

Irtokarkeista ei voi sanoa olevan varsinaista hyötyä, mutta kohtuullinen herkuttelu tummalla suklaalla voi jopa parantaa suorituskykyä treeneissä.

© iStock

Herkku, josta voi olla hyötyä treenaajalle

Lue, miten voit hemmotella itseäsi – ja samalla tehostaa treenaamista!

tiistai 5. heinäkuuta 2016

Jälleen yksi hyvä syy herkutteluun! Brittiläisen Kingstonin yliopiston tutkijat ovat nimittäin todenneet, että pieni määrä tummaa suklaata päivittäin nautittuna voi tehostaa treenaamista.

Tutkimukseen osallistuneet pyöräilijät jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa nautittiin päivittäin kahden viikon ajan 40 grammaa tummaa suklaata ja toisessa 40 grammaa valkoista suklaata. Kahden viikon jälkeen ryhmät vaihtoivat suklaalaatuja niin, että tummaa suklaata syöneet söivät kahden viikon ajan valkoista suklaata ja valkoista suklaata syöneet tummaa suklaata.

Kaikilla pyöräilijöillä todettiin suorituskyvyn parantuneen kahden tumman suklaan viikon jälkeen. Kumpikin ryhmä osallistui kahden viikon jälkeen kokeeseen, jossa pyöräiltiin 20 minuuttia kohtuullisella kuormituksella. Tummaa suklaata syöneiden todettiin hengästyvän ja puuskuttavan vähemmän kuin valkoista suklaata syöneiden.

Tutkijoiden mukaan tulosten takana on tumman suklaan epikatekiini, joka on kaakaon luontainen flavonoidi. Se edistää hapen kuljetusta tehostavan typpioksidin vapautumista elimistössä.

Hieno Active Fit -juoksutakki + 3 nroa KUNTO PLUS -lehteä VAIN 16,90 € Napsauta tästä >>

Hillitystä herkuttelusta parhaat hyödyt

40 grammaa tummaa suklaata sisältää energiaa noin 200 kcal. Kokeeseen osallistuneet pyöräilijät jättivät kokeen ajaksi päivittäisestä ruokavaliostaan pois yhden välipalan tai jälkiruuan painonnousun torjumiseksi.

Tutkimus julkaistiin Journal of the International Society of Sports Nutrition -julkaisussa.

 

Ehkä sinua kiinnostaa...