jogurttia ja marjoja kulhossa

Ateriavinkit: syö näin 4 päivää ennen juoksutapahtumaa

Tässä vaiheessa on tärkeää tankata iltaisin kaseiiniproteiinia, jota on mm. skyrissä ja raejuustossa.

torstai 28. huhtikuuta 2016 teksti Martin Kreutzer

Tankkaa kaseiinia ennen nukkumaanmenoa

Kaseiinin nauttiminen juuri ennen nukkumaanmenoa tehostaa palautumista. Suoritusta edeltävinä päivinä treeniä kevennetään tuntuvasti, jotta keho saisi valmistautua antamaan kaikkensa. Tuota prosessia voidaan tukea nauttimalla oikeanlaisia proteiineja yötä vasten.

Hyviä kaseiininlähteitä ovat maitotuotteet: skyr, rahka, kreikkalainen jogurtti ja raejuusto. Nauti 2 dl jotain näistä marjojen tai pilkotun appelsiinin kera puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Ateriavinkit 4 päivää ennen juoksutapahtumaa

  • Aamupala: 2 dl kaurahiutaleita maidon kera, joukossa kourallinen manteli-rusinasekoitusta. Lisäksi mukillinen teetä.
  • Aamupäivä: 1 kovaksikeitetty muna + 2—3 porkkanaa kantavat läpi aamupäivän. Juo 2 dl nestettä.
  • Lounas: Panosta rasvaiseen kalaan, syö esim. iso ruisleipäviipale, jonka päällä on silliä ja sipulia. Lisäksi kasviksia, esim. kukkakaalia ja paprikaa, ja iso lasillinen vettä (vähintään 3 dl).
  • Iltapäivä: 1 dl kreikkalaista jogurttia (10 % rasvaa), 50 g marjoja, vähän hunajaa. Juo 2 dl nestettä.
  • Päivällinen: 300-400 g uunijuureksia, ravistele juurekset ennen paistamista muovipussissa, jossa on 1 rkl rypsiöljyä. Lisäksi pala hyvää naudanpaistia ja tomaattikastiketta (säilöttyä tomaattia, tomaattipyreetä, sipulia, mausteita) ja iso lasillinen vettä (vähintään 3 dl).
  • Iltapala: Smoothie (200 g marjoja, 1,5—2 dl skyriä ja vähän omenamehua + vesitilkka tarvittaessa).

 

Ehkä sinua kiinnostaa...