Älä juo näitä juomia ennen treeniä

Tietyt juomat kannattaa jättää väliin ennen treeniä, sillä ne voivat torpedoida tehokkaankin harjoituksen.

torstai 9. kesäkuuta 2016

Ei ole aivan sama, mitä kulautat kurkkuusi ennen kuin alat nostaa rautaa tai kirmaat lenkkipolulle. Lue alta, mitä juomia ei kannata nauttia ennen treeniä.

Maitopohjaiset juomat

Maito sisältää proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa, minkä vuoksi elimistöllä menee hetki sen sulatteluun. Tämä voi aiheuttaa vatsassa kipristyksiä esimerkiksi juostessa. Maitopohjaisia juomia kannattaa suosia kuitenkin treenin jälkeen, jolloin niiden proteiinit ja hiilihydraatti tukevat suorituksesta palautumista.

Huippualennus: Saat Garmin Forerunner -kellon + 12 nroa KUNTO PLUS -lehteä – SÄÄSTÄT 174,10 euroa. Napsauta tästä >>

Alkoholijuomat

Kaikille lienee jo ennestään selvää, että terassilta ei kannata suunnata enää treenaamaan. Alkoholi voi kuitenkin haitata suoritusta jo hyvin pieninä määrinä nautittuna: jos vaikkapa nautit lounaalla cocktailin, se voi vaikuttaa vielä iltapäivällä treeniisi. Alkoholi mm. poistaa elimistöstä nestettä, vaikuttaa tasapainoon ja päätöksentekokykyyn.

Hiilihappopitoiset juomat

Hiilihappopitoiset juomat voivat aiheuttaa turvotusta, minkä lisäksi virvoitusjuomilla voi olla diureettinen eli elimistöä kuivattava vaikutus. Sokerittomissa limuissa on usein käytetty makeutusaineena aspartaamia, joka voi aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta. Kokeile kuplajuomien sijasta kylmää vihreää teetä, joka sisältää runsaasti antioksidantteja.

Sokeripitoiset urheilujuomat

Joissakin urheilujuomissa on runsaasti sokeria muttei lainkaan ravintoaineita. Sokeripitoisuus voi aiheuttaa energiatason heilahtelua myöhemmin päivällä ja vaikuttaa näin myös palautumiseen treenin jälkeen. Parempi valinta on vaikkapa tomaattimehu, joka sisältää kaliumia ja voi olla hyväksi myös verenpaineelle.

Ehkä sinua kiinnostaa...