Tummahiuksinen nainen kuntokeskuksessa
© iStock

5 merkkiä siitä, että syöt liian vähän treenimääriisi nähden

Saathan riittävästi energiaa joka päivä – etenkin treenipäivinä? Jos nämä kuulostavat tutuilta, voi olla syytä laittaa ruokavalio remonttiin.

keskiviikko 3. toukokuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Etenkin runsaasti ja rankasti treenaavilla voi tehdä tiukkaa syödä riittävästi päivän mittaan. Jos alla kuvatut tilanteet kuulostavat tutuilta, kannattaa tarkistaa, tuleeko päivän mittaan saatua aterioista riittävästi energiaa.

Et syö treenin jälkeen

Jotkut saattavat kuvitella, että treeni menee hukkaan, jos heti sen jälkeen syö jotain. Elimistö kuitenkin tarvitsee uutta energiaa liikkuessa kuluttamansa tilalle voidakseen toimia niin kuin pitääkin. Oikea ravitsemus parantaa treenin tuloksia, ei suinkaan pilaa niitä.

Olet jatkuvasti väsynyt

Jos olo on alituiseen vetämätön, syynä saattaa olla uniongelmien ja stressin lisäksi myös liian vähäinen energian saanti. Kannattaa muistaa, että treenipäivinä elimistö tarvitsee mieluummin hieman tavallista enemmän energiaa - ennemmin kuin normaalia niukempia annoksia.

Sairastelet tämän tästä

Monipuolisesta ruokavaliosta saa kattavasti vitamiineja ja kivennäisaineita sekä riittävästi energiaa. Jos olet toistuvasti kipeä, tarkasta, että ruokavaliosi on kunnossa ja että saat riittävästi etenkin C-vitamiinia ja sinkkiä.

Kuukautisesi ovat epäsäännölliset

Epäsäännölliset kuukautiset ovat hälytysmerkki, johon kannattaa reagoida ajoissa. Painoindeksi voi antaa osviittaa epäsäännöllisyyden syistä, sillä usein taustalla voi olla ali- tai ylipaino tai syömishäiriö, joka vaikuttaa myös elimistön hormonitoimintaan.

Syöminen ei innosta

Jos syöminen ei innosta nälän tunteesta huolimatta, tai sosiaaliset tilanteet, joihin liittyy ruokailua, tuntuvat vaikeilta, kannattaa hakea ammattiapua. Epäterveet muutokset suhteessa ruokaan ja liikuntaan voivat johtaa pahimmillaan syömishäiriöön. 

Ehkä sinua kiinnostaa...