raastettua piparjuurta kulhossa, taustalla tomaatteja

Piparjuuresta on moneksi! 

© iStock

Viisi hyvää syytä kokeilla piparjuurta

Jos piparjuuri on jäänyt toistaiseksi etäiseksi tuttavuudeksi, kannattaa asia korjata pikimmiten - makunsa lisäksi sillä monia muita kannatettavia ominaisuuksia.

tiistai 22. marraskuuta 2016

Pirteän säpäkkä piparjuuri antaa makua ruokiin, mutta se voi myös tehostaa energiankulutusta ja vastustuskykyä!

1) Hyväksi sydämen hyvinvoinnille

Tutkimusten mukaan piparjuuriraasten syöminen voi laskea sykettä. Piparjuuri sisältää myös runsaasti kaliumia, joka auttaa laskemaan verenpainetta.

2) Vastaisku vilustumisoireille

Piparjuurta on käytetty rohtona mm. vilustumisoireisiin ja poskiontelotulehduksiin. A- ja C-vitamiinipitoisuutensa ansiosta se voi myös tukea vastustuskykyä, joten piparjuuri kannattaa pitää mielessä talviflunssien jyllätessä.

3) Lisää energiaa

Piparjuuri sisältää runsaasti rautaa, jota tarvitaan hapen kuljetukseen elimistössä. Raudanpuute voi oireilla muun muassa väsymyksenä.

4) Tukea painonhallintaan

Piparjuuri sisältää proteiinia, ja sillä on myös energiankulutusta aktivoivia ominaisuuksia, joten se sopii hyvin painonpudottajan ruokavalioon.

5) Vauhtia ruuansulatukseen

Piparjuuressa on runsaasti kuitua, joka edistää ruuansulatusta - suolistosi kiittää!

Piparjuuren käyttö ruuanlaitossa

Piparjuuri sopii mausteeksi moniin ruokiin antamaan tymäkän pippurista makua. Piparjuuriraaste sopii sinällään voileivän tai tartarpihvin päällyseksi sekä maustamaan höyrytettyjä vihanneksia, perunamuusia tai keittoja. Piparjuurta ei pidä lämmittää, mutta sitä voi lisätä lämpimiin ruokiin ennen tarjoilua.

Ehkä sinua kiinnostaa...