Kurkumaa ja inkivääriä

Superruokaa: Kolesterolia alentava juuri

Superruuat ovat monin tavoin hyväksi, samoin tämä inkiväärin sukuinen vahvan keltainen juuri, josta voi saada apua korkeaan kolesterolin ja kihtiin.

torstai 25. helmikuuta 2016 teksti Julie Johannesen

Superruuissa on vitamiineja, antioksidantteja tai muita terveellisiä aineita niin runsaasti, että niillä on erityisen suotuisa vaikutus elimistön hyvinvointiin. Kotoisista superruuista tutuimpia lienevät mm. mustikat, ruis, kaura sekä kaali ja kaukaisemmista esimerkiksi acai-marjat, saksanpähkinät, avokado ja inkivääri, jonka lisäksi inkiväärin sukuisen kurkuman on havaittu sisältävän runsaasti terveysvaikutuksia.

Kurkuma on superruokaa

Kurkuma on tuttu keltaisen värin antaja muun muassa currymausteseoksissa - ja turkkilaisen sahramin nimellä turisteille myytynä mausteena. Kurkumajuuri näyttää päältä katsoen samalta kuin inkivääri, mutta sisältä se on täyteläisen keltainen. Värin antaa kurkumiini, joka on voimakas antioksidantti. Se alentaa kolesterolia, ohentaa verta ja auttaa tasapainottamaan verensokeria. 

Kurkumiini lievittää elimistön tulehdustiloja, minkä vuoksi sitä käytetään kihtiä ja muita tulehduksia lievittämään. Se edistää myös sappinesteen tuotantoa ja tehostaa siten ruuansulatusta.

Kannattaa tutustua terveelliseen kurkumaan, jota saa sekä jauheena että tuoreena, ja kokeilla sitä juomiin, smoothieihin, wokkeihin ja humukseen.

Ehkä sinua kiinnostaa...