Silliä paloina lautasella punasipulin kanssa
© iStock

Sillin syönti on terveellistä

Tiesitkö, että silli on oikeaa superruokaa? Kerromme, mitä terveyshyötyjä rasvaisen kalan syöminen tuo.

maanantai 11. joulukuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Kaikki ovat varmasti tietoisia siitä, että kalan syöminen on terveydelle hyväksi. Ja useimmat tietänevät senkin, että nimenomaan rasvainen kala on terveellistä ja hyväksi elimistölle. Mutta siitä huolimatta harva käyttää silliä arkiruokana, ja se on sääli, sillä silli on superterveellinen kala ja sitä paitsi huippuherkullista.

Miksi silli on terveellistä?

Vaikka vähärasvaiset kalat ovat terveellisiä juuri alhaisen rasvamääränsä takia, ei rasvaisista kaloistakaan kannata luopua kokonaan. 

Rasvaisesta kalasta, kuten sillistä, löytyy nimittäin runsaasti terveellisiä omega-3-rasvahappoja, joilla on tärkeä rooli mm. energiankulutuksen käynnistämisessä erityisesti silloin, kun syöjä harrastaa säännöllisesti sykettä nostavaa liikuntaa.

Lisäksi sillissä on runsaasti D-vitamiinia, jota tarvitaan täällä Pohjolan perukoilla varsinkin talvisin, kun aurinko ei paista kovin usein.

Silli on hyväksi terveydelle

Sillin suuri D-vitamiinipitoisuus vahvistaa mm. luustoa ja hampaita ja kohentaa lisäksi mielialaa. Rasvaisella kalalla voi olla osansa myös eliniän pidentämisessä. Sillin rasva on pääasiassa terveellistä kalaöljyä, joka voi auttaa vähentämään kihdistä johtuvia kipuja ja veritulppia. Terveelliset omega-3-rasvahapot auttavat myös alentamaan verenpainetta ja avaamaan niin kutsuttuja kaliumkanavia, jotka laajentavat verisuonia. Kaiken lisäksi rasvahapot vahvistavat myös elimistön immuunipuolustusta.

Silli pitää mysö aivot terveenä

Rasvainen kala, kuten silli, on erityisen hyväksi aivoille. Erityisesti hyviä rasvoja kaivataan elimistöön joulun aikaan, kun joulupöydässä tulee nautittua olutta, viiniä ja muuta alkoholia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että suuri määrä alkoholia vahingoittaa aivoja. Alkoholin väärinkäytöllä on lukuisia haittavaikutuksia, kuten suurempi alttius dementialle. Loyolan ja Kentuckyn yliopistojen tutkimusten mukaan terveelliset omega-3-rasvahapot auttavat suojaamaan aivoja tulehduksilta, jotka ovat usein alkavan dementian taustalla. Jos siis haluat suojata aivojasi parhaalla mahdollisella tavalla, muista syödä rasvaista kalaa, kuten silliä, riittävän usein. Ja muista, että joulupöydän lisäksi silli sopii hienosti myös muille aterioille.

Näin saat lisää silliä arkeen

Vain harva käyttää silliä tavallisten arkiaterioiden raaka-aineena. Suurin osa mieltää sen leivänpäälliseksi tai joulupöydän herkuksi. Silliä voisi kuitenkin hyvin käyttää enemmän myös tavallisilla aterioilla. Tarvitaan vain asennemuutos ja hyviä reseptejä sillin valmistamiseen. Sen sijaan, että laitat silliä leivän päälle, kokeile paistaa se pannulla ja tarjoile se perunoiden ja maukkaan salaatin kanssa.

Näitä sillejä kannattaa välttää

Vaikka silli itsessään onkin terveellistä, tietynlaisia sillituotteita kannattaa välttää, koska niitä ei voi sanoa terveellisiksi. Tällaisiin kuuluvat esimerkiksi:

  • Marinoitu silli

  • Currysilli

  • Yleisesti kaikki lasipurkeissa myytävät sillit


Kaikki yllä mainitut sillit eivät välttämättä ole valtavan epäterveellisiä, mutta varsinkin sillien liemet sisältävät usein runsaasti sokeria. Osta tuore silli mieluummin suoraan kalakauppiaalta tai marketista, jossa sitä ei ole säilytetty liemessä.

Joulupöydän sillistä ei tarvitse kieltäytyä kokonaan vain siksi, että se on liemessä, sillä kohtuullisissa määrin nautittuna sillin terveyshyödyt ylittävät sokerin haitat.

Kaipaatko ideoita siihen, miten sillistä voisi valmistaa herkullisen aterian? Katso esimerkiksi silliä, omenaa ja punasipulia sisältävä reseptimme.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...