Täysjyväruislimppu

Ruisleipä on terveellistä ja siinä on vähemmän energiaa kuin vaaleassa leivässä.

© iStock

Ruisleipää kannattaa syödä päivittäin

Rukiinen leipä on hyväksi immuunipuolustukselle, ja bonuksena se vieläpä auttaa pysymään sutjakkana.

tiistai 30. elokuuta 2016

Hiilihydraaatteja karttavankaan ei kannata kieltäytyä rukiista. Aarhusin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että täysjyväruis tehostaa immuunipuolustusta.

Eikä tässä vielä kaikki! Ruisleipää aamiaisella nauttivat henkilöt syövät päivän mittaan 16 % vähemmän kuin muut!

Tämä voi olla syynä siihen, että kansanterveystutkimusten mukaan täysjyvää syövät naiset ovat hoikempia ja heillä on muita pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä kakkostyypin diabetekseen.

Tämä treenisetti laittaa turbovaihteen päälle treenaamisessa! Toppi ja trikoot + 3 nroa Kunto Plus -lehteä vain 16,90 €

Mikä tekee rukiista niin terveellisen

Ruis sisältää benzoxazinoideja, jotka toimivat tulehdusta ehkäisevästi ja bakteerien kasvua hillitsevästi, ja siten edistävät elimistön immuunipuolustusta ja alentavat esimerkiksi veritulppariskiä.

Ruis sisältää myös runsaasti terveellistä ravintokuitua, joka sekä täyttää että antaa kylläisyyttä. Kuitu imee itseensä nestettä ja turpoaa, jolloin aivot saavat signaalin kylläisyydestä.

Ruisleivässä on runsaasti kasviproteiinin ja kivennäisaineiden sulamista tehostavaa fytaasientsyymiä, jonka ansiosta elimistö pystyy hyödyntämään rukiin terveelliset ainesosat hyödykseen.

Millainen ruisleipä on terveellisintä?

Terveellisin ruisleipä on täyttä ruista ja vähäsuolaista. Valitse ruisleipää, jossa on vähintään 8 g ravintokuitua 100 grammassa.

Jyvät ja siemenet

Jos pitää erityisesti kokonaisia jyviä ja siemeniä sisältävistä ruisleivistä, ei ole syytä säikkyä leivän tavallista korkeampaa rasvasisältöä, sillä elimistö ei sulata kaikkea jyvien tai siementen sisältämää rasvaa.

 

 

 

Ehkä sinua kiinnostaa...