Kookosöljy

Korkeissa lämpötiloissa paistettaessa kookosöljy on terveellisin vaihtoehto.

tiistai 6. lokakuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Miksi kannattaa kokeilla kookosöljyä?

Kookosöljy sisältää pääasiassa tyydyttyneitä rasvahappoja. Rasvakoostumus voi korottaa kolesteroliarvoja, mutta kookosöljyä käytettäessä kohoavat sekä hyvä että huono kolesteroli.

Siksi sen sydän- ja verisuonitautien riskiä lisäävä vaikutus on matalampi voihin, margariiniin ja nopeisiin hiilihydraatteihin verrattuna. Kookosöljy ei pärjää oliivi- ja rypsiöljylle, jos sitä käytetään tavalliseen paistamiseen, mutta paistettaessa kovalla lämmöllä kannattaa suosia kookosöljyä, koska se sietää paremmin suuria lämpötiloja.

Kookosöljyn tyydyttyneen rasvan kemiallinen rakenne on osaksi edullinen. Tutkimuksessa paljon keskipituisia rasvahappoja sisältävä rasva (kuten kookosöljy) vähensi vanhenemisen oireita hiirillä. Muun muassa alentunut kuulo korjaantui. Keskipituiset rasvahapot ovat solukokeissa laboratorio-oloissa osoittautuneet suotuisiksi immuunijärjestelmälle.

Mihin kookosöljyä kannattaa käyttää?

Popcornien vamistamiseen, vokkaamiseen ja kuivan ihon hoitamiseen.

Mistä kookosöljyä saadaan?

Öljy puristetaan kookospähkinöiden kuivatusta lihasta. Kookosöljy on korkean sulamispisteensä takia juoksevaa tropiikissa mutta jähmeää pohjoisilla leveysasteilla.

Mitä kannattaa valita?

Osta kylmäpuristettua öljyä, jossa on lievästi makea kookoksen maku ruuanlaittoon.

Ehkä sinua kiinnostaa...