Joko olet maistanut moringaa?

Moringa peittoaa monet muut elintarvikkeet. Harvassa kasviksessa on moninkertaisesti enemmän proteiinia kuin jogurtissa!

perjantai 11. maaliskuuta 2016 teksti Michelle Kristensen

Moringan eli piparjuuripuun lehtien CV:tä on vaikea voittaa. Lehdissä on 9 kertaa enemmän proteiinia kuin jogurtissa, 10 kertaa enemmän C-vitamiinia kuin porkkanassa, 15 kertaa enemmän kaliumia kuin banaanissa, 17 kertaa enemmän kalsiumia kuin maidossa ja 25 kertaa enemmän rautaa kuin pinaatissa. Niissä on 9:ää välttämätöntä aminohappoa, 27:ää vitamiinia ja 46:ta antioksidanttia.

Moringa- eli piparjuuripuu kasvaa Afrikassa, Intiassa ja Thaimaassa. Sen maku muistuttaa miedosti piparjuurta ja siitä voi syödä monia eri osia. Juurta on käytetty kansanlääkinnässä tuhansia vuosia ja sitä voi lisätä mm. kastikkeisiin piparjuuren tapaan.

Lehtiä voi käyttää pinaatin tapaan, mutta ne voi myös kuivata ja käyttää kuivattuina ruokiin. Suurin osa ravintoaineista on lehdissä, ja niitä voi ostaa kuivattuina ja jauheena. Jauhetta voi lisätä mm. smoothien, peston ja guacamolen joukkoon ja muihinkin vihreisiin ruokiin.

Ehkä sinua kiinnostaa...