Banaaninkuori puulattialla

Banaanistakin kannattaa syödä kuoret

Kääk! Et kai heitä banaaninkuoria menemään! Nillekin löytyy käyttöä.

tiistai 26. heinäkuuta 2016

Banaaninkuorta ei monikaan pidä arvokkaana ruoka-aineena, vaikka se sisältää itse asiassa runsaasti vitamiineja ja varsinkin kuitua. Applied Biochemistry and Biotechnology -julkaisussa esitellyn intialaisen tutkimuksen mukaan banaaninkuori sisältää magnesiumia, kalsiumia, A-vitamiinia, B6- ja B12-vitamiineja, jotka vahvistavat luustoa, immuunijärjestelmää ja kohentavat vielä kaupan päälle mielialaakin ilman mainittavaa lisäenergiaa.

Banaaninkuoret parempiin suihin

Hyödyntäkseen banaaninkuoren arvokkaat ravintoaineet ei ole syytä alkaa haukata hedelmää kuorimatta, koska banaaninkuori ei käsittelemättä noin vain sula ihmisen elimistössä. Jos kuoresta haluaa hyötyä, se on syytä jauhaa tehosekoittimessa ja käyttää taikinassa tai smoothiessa. Lisäksi kuoren kannattaa olla peräisin luomubanaanista, ettei hyötyjen lisänä saa sisuksiinsa torjunta-aineita. Mitä kypsempi banaani, sitä pehmeämpi ja makeampi on myös kuori. Ylikypsät banaanit ovat onnen omiaan terveyssmoothiessa. Kokeile huviksesi ja hyödyksesi!

KUNTO PLUSsan kaikki herkulliset smoothieohjeet täältä 

Ehkä sinua kiinnostaa...