6 syytä valita kvinoa

Terveelliset kvinoansiemet edistävät monin tavoin hyvinvointia, muun muassa auttamalla alentamaan kolesteroliarvoja. Kenen ja miksi kannattaa syödä kvinoaa

tiistai 5. heinäkuuta 2016 teksti Irene Brøndum

Kvinoa on yksi tämän hetken kuumimmista ruokatrendeistä. Kvinoan proteiini, kuitu ja rasvahappokoostumus tekevät pikkuisista kvinoansiemenistä terveysvaikutusten raskassarjalaisia. Jos et vielä ole tutustunut kvinoaan, täältä saat 6 syytä tutustua inkojen suosikkiin.

Sydänterveyttään vaalivalle

Viljan tai riisin tapaan käytettävässä kvinoassa on enemmän rasvaa kuin riisissä tai vehnässä, mutta kvinoan sisältämät rasvat ovat pääosin omega-3 rasvahappoja, jotka parantavat elimistön rasvahappotasapainoa lisäämällä hyvän HDL-kolesterolin määrää veressä. Kvinoassa on myös runsaasti kuitua, mikä myös auttaa laskemaan huonon kolesterolin määrää veressä.

 

Runsaasti treenaavalle

Kvinoassa on enemmän proteiinia kuin viljoissa, minkä ansiosta se on lihasten kannalta hyvä valinta. Lisäksi kvinoan omega-3-rasvahapot auttavat korjaamaan treenin aikaansaamia mikroskooppisia kudosvaurioita ja lievittämään lihasten treenin jälkeistä arkuutta. Rankka treeni verottaa myös elimistön magnesiumvarastoja, ja tässäkin kvinoa tulee apuun: 100 grammaa kvinoaa riittää tyydyttämään päivän magnesiumintarpeen.

 

Kasvissyöjälle ja fleksaajalle

Kvinoassa on kaksin verroin proteiinia verrattuna riisiin tai ohraan ja sen aminohappokoostumus on ihanteellinen. Kvinoa sopii erityisen hyvin kasvissyöjälle, sillä se on poikkeuksellinen kasvikunnan proteiinin lähde, jossa on kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja.

 

Naisille ja kestävyysurheilijoille

Kvinoassa on rautaa, jota erityisesti naiset hedelmällisessä iässä olevat naiset tarvitsevat kuukautisten ja raskauden vuoksi. 100 grammasta kvinoaa saa 31% päivän raudantarpeesta.

 

Gluteenille herkille

Kvinoa on luontaisesti gluteenitonta, mikä ilahduttaa gluteenille herkkiä henkilöitä.

 

Verensokerin tasapainottamiseen

Kvinoan proteiinipitoisuus, välttämättömät rasvahapot ja kuitu auttavat pitämään verensokerin tasapainossa. Kun verensokeri ei heilahtele, makeanhimo pysyy kurissa ja painonhallinta helpottuu.

Ehkä sinua kiinnostaa...