Suklaanpaloja

Tumma suklaa sisältää runsaasti terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja. 

© iStock

5 syytä syödä enemmän suklaata

Tummaa suklaata saa syödä oikein luvan kanssa, sillä sen sisältämät antioksidantit ovat hyväksi elimistölle. Kerromme lisää tumman suklaan hyödyistä.

keskiviikko 6. syyskuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Kun makeannälkä iskee ja himo on pakko tyydyttää jollakin, herkuttelusta ei ole pakko kantaa huonoa omaatuntoa. Jos makeanhimon sammuttaa tummalla suklaalla, jonka kaakaopitoisuus on vähintään 70 %, selviää herkuttelusta ilman omantunnontuskia. Tummalla suklaalla on nimittäin lukuisia hyviä terveysvaikutuksia.

1. Hehkuva iho

Tutkimuksissa on osoitettu, että tumman suklaan sisältämät antioksidantit vahvistavat ihoa monin tavoin. Ihosta tulee hehkuvampi, kosteampi ja se pystyy vastustamaan paremmin auringon UV-säteitä, mikä ehkäisee ihon palamista.

2. Vahva sydän

Parilla palalla tummaa suklaata päivittäin voi saada aikaan sydänterveyden kannalta hyviä vaikutuksia. Tumma herkku laskee verenpainetta ja lisää verisuonien joustavuutta, jolloin veren virtaus tehostuu ja verisuonien kovettumisen ja hyytymien todennäköisyys pienenee. 

3. Tehoa treeniin

Pala tummaa suklaata ennen treeniä tuo harjoitteluun lisäpotkua, sillä kaakaon sisältämä katekiini ja epikatekiini nostavat suoritustasoa. Tutkimusten mukaan myös kestävyys paranee suklaan nauttimisen ansiosta.

4. Mielenrauhaa

Kehon lisäksi myös mieli kiittää suklaan syömisestä, sillä tumma suklaa rentouttaa. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että kuukauden ajan päivittäin tummaa suklaata syöneillä stressitaso laski ja koehenkilöt tunsivat itsensä keskimäärin 10 % rentoutuneemmiksi kuin tutkimuksen alussa.

5. Lanttu leikkaa

Tumma suklaa vilkastuttaa myös aivojen verenkiertoa, mikä parantaa keskittymistä. Eräässä tutkimuksessa kaakaota päivittäin viiden päivän ajan juoneiden osallistujien kyky ratkaista kognitiivisia tehtäviä parani huomattavasti.

Ehkä sinua kiinnostaa...